Op grond van artikel 9, lid 2f van het BBV dient de programmabegroting een paragraaf Verbonden Partijen te bevatten. Volgens artikel 15 BBV dient deze paragraaf ten minste te bevatten:
Het begrip verbonden partij is vastgelegd in het BBV en is als volgt gedefinieerd:
"Een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarbij de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft".
Van een financieel belang is sprake als aan de verbonden partij een bedrag ter beschikking is gesteld dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Van een bestuurlijk belang is sprake bij zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht.
In deze paragraaf treft u een overzicht aan van de verbonden partijen. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen belangen met een bestuurlijk accent en belangen met een financieel accent. Bij de eerste groep is er primair een bestuurlijke overweging die vervolgens een financiële verplichting oplevert. Bij de tweede groep is sprake van aandelen bezit of een substantieel gemeentelijk subsidie- bedrag voor een organisatie.
Voorts merken wij op dat gewerkt wordt aan een nota verbonden partijen. De vaststelling van deze nota is eind 2015 voorzien. In deze nota worden voorstellen opgenomen voor de invulling van de governance (sturing, beheersing, verantwoording en toezicht) van de verbonden partijen waaraan Dalfsen deelneemt.
N.B. De financiële ratio's voor de verbonden partijen met een bestuurlijk belang hebben betrekking op de jaren 2014 t/m 2016. De financiële ratio's met betrekking tot de verbonden partijen waarbij primair sprake is van een financieel belang betreffen ratio's over de jaren 2013 t/m 2015. Dit gelet op het feit dat wij van deze partijen enkel de jaarstukken ontvangen.
Er bestaat een groep van organisaties waar een substantiële financiële bijdrage aan geleverd wordt, omdat de gemeente het noodzakelijk vindt dat de betreffende taak in Dalfsen uitgevoerd wordt of de doelstelling van groot maatschappelijk belang gevonden wordt. Het betreft de onderstaande partijen:
Naam | Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (publiekrechtelijk) | |||
Doelstelling | In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland. Veiligheidsregio IJsselland werkt als brandweer, politie, geneeskundige hulpverlening met gemeenten en andere partners samen in het voorkomen, bestrijden en beperken van de gevolgen van branden, ongevallen, rampen en crisis. Dit doen ze samen met en voor de regio IJsselland, een gebied met circa 500.000 inwoners. Met als motto: Veiligheid, voor elkaar! | |||
Deelnemers | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle. | |||
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Derhalve heeft de burgemeester zitting in het algemeen bestuur. Elk lid van het algemeen bestuur heeft één stem. | |||
Financieel belang | De gemeente is jaarlijks een bijdrage verschuldigd. De financieringswijze bestaat uit twee geldstromen. Het grootste deel van de gelden (circa 85%) komt uit de bijdragen die de gemeenten beschikbaar stellen. Een kleiner deel (ca. 15%) komt uit een rijksbijdrage (brede doeluitkering rampenbestrijding). De gemeenten krijgen dit geld van het rijk vanuit het gemeentefonds (subcluster brandweer en rampenbestrijding). Voor de algemene en wettelijke taken geldt een verdeling van de kosten volgens de vastgestelde verdeelmethodiek besloten in vergadering van 19 juni 2013 (besluit hanteren verdeelmethodiek voor de jaren 2014, 2015 en 2016). Voor de andere taken gelden de bedragen die gemeenten en Veiligheidsregio daarvoor hebben afgesproken dan wel het aantal verleende diensten maal het vastgestelde tarief per dienst. | |||
Financiële ratio's | Jaarrekening 2014 | Begroting 2015 | Begroting 2016 | |
Resultaat | € 3.663.648 | € 0 | € 0 | |
Eigen vermogen | € 49. 491.046 | € 48.902.000 | € 35.214.000 | |
Vreemd Vermogen | € 43.114.866 | € 46.204.000 | € 31.906.000 | |
Gemeentelijke bijdrage | € 1.624.722 (incl. incidentele teruggaaf) | € 1.727.485 | € 1.731.542 | |
Risico's | In de begroting worden door de veiligheidsregio de volgende risico’s benoemd: de samenvoeging van de meldkamers, landelijke bezuinigingen, ontwikkelingen binnen het regionaal brandmeldsysteem, de consequenties van de RUD's op de regio, financiële effecten besluiten Veiligheidsberaad en herijking Brede doeluitkering.
De weerstandscapaciteit bedraagt € 486.500 en bestaat hoofdzakelijk uit eenmalige middelen. Voor de samenvoeging van de meldkamers is ook een bestemmingsreserve van € 400.000. | |||
Beleidsvoornemens | Het ambitieniveau van het beleidsplan voor de periode 2015-2018 is om uiterlijk in 2018 de rol als betrouwbare partner te versterken en in de regio leidend te zijn in de samenwerking bij branden, incidenten en crises tussen hulpverleningsdiensten, gemeenten en andere partners. De medewerkers zetten hun professionaliteit in om samen met inwoners, bedrijven en instellingen te werken aan een realistisch niveau van risicobeperking en zelfredzaam handelen voor, tijdens en na een calamiteit. | |||
Ontwikkelingen | Zoals gesteld werd in de vergadering van het algemeen bestuur op 19 juni 2013 is besloten tot een verdeelmethodiek van de bijdragen die de gemeenten aan de veiligheidsregio betalen. Deze methodiek zou drie jaar worden gehanteerd (2014, 2015 en 2016). Voorafgaand aan de vaststelling van de begroting 2017 zou de verdeelmethodiek opnieuw onderzocht worden. Hoewel een nadere duiding van de nog beschikbaar komende definitieve cijfers moet plaatsvinden, zou verdergaande objectivering aanzienlijke onbedoelde negatieve neveneffecten kunnen sorteren. |
Naam | Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (publiekrechtelijk) | |||
Doelstelling | De Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) bouwt voor gemeenten in IJsselland aan publieke gezondheid. Missie juni 2011: "Wij beschermen en bevorderen gezondheid. Daarbij richten we ons op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede gezondheid onder bewoners van de regio IJsselland". | |||
Deelnemers | GGD IJsselland wordt net als de Veiligheidsregio IJsselland gevormd door 11 gemeenten in Overijssel: Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle. | |||
Bestuurlijk belang | Het bestuur van GGD IJsselland bestaat uit een Algemeen Bestuur, waarvan de leden worden afgevaardigd door de colleges van B&W van de gemeenten en een Dagelijks Bestuur (DB), gekozen door en uit het midden van het AB. De directeur Publieke Gezondheid is secretaris van zowel AB als DB. Naast de formele bestuursorganen kent GGD IJsselland een portefeuillehoudersoverleg Publieke Gezondheid. De gemeente Dalfsen heeft zitting in het Algemeen Bestuur en heeft één stem. | |||
Financieel belang | Gemeentelijke bijdrage voor de basistaken op basis van inwoneraantal en kosten voor additionele producten (structureel en incidenteel) op basis van dienstverleningsovereenkomsten en incidentele afspraken (projecten en maatwerk). | |||
Financiële ratio's | Jaarrekening 2014 | Begroting 2015 | Begroting 2016 | |
Resultaat | € 418.000 | € 0 | € 0 | |
Eigen vermogen | € 1.863.000 | € 1.026.000 | € 766.000 | |
Vreemd Vermogen | € 6.315.000 | € 6.135.000 | € 5.947.000 | |
Gemeentelijke bijdrage aan producten voor alle 11 gemeenten (inwonerbijdrage) | € 438.000 | € 437.000 | € 459.000 | |
Kosten additionele producten (op basis van DVO en andere incidentele afspraken) | € 320.000 | € 324.000 | € 327.000 | |
Totaal bijdrage gemeente Dalfsen | € 758.000 | € 761.000 | € 786.000 | |
Risico's | De gemeente betaalt een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geevalueerd op basis van een financiele risico-inventarisatie. Additionele producten worden gefinancierd door de gemeenten die deze taken afnemen. Voor de risico's voor incidentele additionele taken (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico's voor additionele producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke Regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten naar rato van het inwonertal worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Het aandeel van de gemeente Dalfsen in de totale inwonerbijdrage is 5,4%. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is dit risico voor Dalfsen klein. | |||
Beleidsvoornemens | Het bestuur van GGD IJsselland heeft in 2014 de bestuursagenda 2015-2017 'Vernieuwing vanuit basistaken' vastgesteld. De opgave voor de GGD IJsselland wordt bepaald door twee ambities die door het (algemeen) bestuur zijn geformuleerd. Ambitie 1 betreft GGD als vertrouwde adviseur van de gemeenten en ambitie 2 betreft de modernisering van de governance. Door middel van een uitvoeringsprogramma zal hier komende periode invulling aan worden gegeven. | |||
Ontwikkelingen | De dienstverlening Jeugdgezondheidszorg wordt voor 10 gemeenten uitgevoerd voor jeugd van 0-18 jaar. Voor de gemeente Steenwijkerland wordt de JGZ 4-18 jarigen uitgevoerd. Hierin zal een doorlopende lijn worden georganiseerd met een samenhangende financieringssystematiek. |
Naam | Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel-Vechtstreek | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (publiekrechtelijk) | |||
Doelstelling | Het doel is het inrichten van een samenwerkingsverband met betrekking tot het voorkomen van en de opsporing van fraude met de door de gemeenten uit te voeren sociale zekerheidsregelingen. De gemeente draagt hiertoe de bevoegheid in het kader van de de opsporing en voorkomen van fraude met de door de gemeenten uit te voeren sociale zekerheidsregelingen over aan de gemeente Zwolle. | |||
Deelnemers | De gemeenten Dronten, Ommen-Hardenberg, Hattem, Kampen, Zwartewaterland, Zwolle en Dalfsen. | |||
Bestuurlijk belang | De stemverhouding in het beslissingsbevoegd forum van portefeuillehouders is bepaald op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per gemeente, met een maximum van drie stemmen. Dalfsen heeft één stem van de vijftien. | |||
Financieel belang | De kosten worden verrekend op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per 31-12. Het aandeel in de kosten is voor 2016 begroot op € 28.530. | |||
Financiële ratio's | 2014 | 2015 | 2016 | |
Gemeentelijke bijdrage | € 23.476 | € 25.522 | € 28.530 | |
Risico's | De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is. | |||
Beleidsvoornemens | De nadruk ligt op zichtbaarheid en dienstbaarheid en het leveren van maatwerk richting regiogemeenten. Prioriteit bij meest schade-veroorzakende typen van fraude en inspanningen plegen waar dit naar verwachting het meest oplevert. | |||
Ontwikkelingen | N.v.t. |
Naam | Regionale Uitvoeringsdienst IJsselland (RUD) | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Wijhe | |||
Rechtsvorm | Bestuursovereenkomst (privaatrechtelijk) | |||
Doelstelling | Het doel van de RUD is het door een gestructureerde samenwerking:
| |||
Deelnemers | Provincie Overijssel en de gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Staphorst, Steenwijkerland, Raalte, Zwartewaterland en Zwolle. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft een zetel in het bestuur. Het bestuur bestaat uit de vertegenwoordigers van de colleges en gedeputeerde staten. | |||
Financieel belang | De gemeente draagt bij in de kosten. Voor jaar 2016 zijn deze kosten begroot op € 41.131 | |||
Financiële ratio's | 2014 | 2015 | 2016 | |
Gemeentelijke bijdrage | € 41.131 | € 41.131 | € 41.131 | |
Risico's | De netwerk RUD kan alleen goed functioneren als er voldoende (gelijkgestemde) ambitie en actieve deelname is, voldoende mandaat voor regionale aansturing en coordinatie, niet alleen gericht op de eigen opgaven maar op de regionale opgaven. | |||
Beleidsvoornemens | De RUD kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen. Beleidsvorming is een taak voor alle individuele deelnemers. | |||
Ontwikkelingen | De Tweede Kamer heeft in september 2015 het wetsvoorstel Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) aangenomen. Hierin zijn twee belangrijke onderdelen opgenomen:
|
Naam | Bedrijfsvoeringsorganisatie jeugdzorg regio IJsselland | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (publiekrechtelijk) | |||
Doelstelling | De regeling is getroffen ter ondersteuning en uitvoering van de taken van de colleges in het kader van de Jeugdwet, in het bijzonder de inkoop van diensten in het kader van specialistische jeugdzorg. De uitvoeringsorganisatie fungeert als inkoop- en betalingsorganisatie van de deelnemende gemeenten. De regeling is in werking getreden op 1 november 2014 en getroffen tot en met 31 december 2016. | |||
Deelnemers | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft zitting in het bestuur en heeft één stem van de elf stemmen. | |||
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage in 2016 is begroot op € 50.505. Dit betreft in 2016 4,13% van het totaal. | |||
Financiële ratio's | 2014 | 2015 | Begroting 2016 | |
Gemeentelijke bijdrage | n.v.t | € 67.207 | € 50.505 | |
Risico's | De deelnemende gemeenten dragen er zorg voor dat de bedrijfsvoeringsorganisatie ten allen tijde over voldoende middelen beschikt om aan haar verplichtingen te kunnen voldoen. De begroting voor 2016 heeft als enige referentie de begroting voor het startjaar 2015. Omdat dit het invoeringsjaar was, is dit een moeilijke vergelijking. In deze beginjaren zijn de kosten niet allemaal te voorspellen en derhalve is dit een onzekerheid. De begroting van de bedrijfsvoeringsorganisatie is beperkt tot programma- en exploitatiekosten. De genoemde risico's hierbij:
| |||
Beleidsvoornemens | De uitvoeringsorganisatie fungeert als inkoop- en betalingsorganisatie van de gemeenten en kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen. | |||
Ontwikkelingen | Uiterlijk drie maanden voor het einde van de regeling stellen partijen vast of een verlenging gewenst is. |
Naam | Stichting Dalfsen Werkt | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Dalfsen | |||
Rechtsvorm | Stichting (privaatrechtelijk) | |||
Doelstelling | De stichting heeft volgens de statuten ten doel de ondersteuning in de ruimste zin des woords van de gemeente Dalfsen bij het tot stand brengen en instandhouden van de werkvoorziening voor mensen met een arbeidsbeperking die woonachtig zijn in de gemeente Dalfsen en bij het bevorderen van de reintegratie van 'SW-geindiceerden' die wonen in de gemeente Dalfsen en van mensen met een arbeidsbeperking als hiervoor bedoeld in het normale arbeidsproces, waarbij tevens wordt voldaan aan de voorwaarden die hieraan worden gesteld in de wet, in het bijzonder de Participatiewet en de Wet sociale werkvoorziening, behoudens indien en voorzover de gemeente Dalfsen te eniger tijd haar wettelijke taken als hiervoor bedoeld op andere wijze gestalte mocht geven. | |||
Deelnemers | Gemeente Dalfsen | |||
Bestuurlijk belang | Het bestuur van de stichting bestaat uit een door de gemeente vast te stellen aantal van ten minste één en ten hoogste drie natuurlijke personen. Tot bestuurders kunnen benoemd worden de personen die de functie van gemeentesecretaris/algemeen directeur dan wel eerste loco-secretaris vervullen. | |||
Financieel belang | Het vermogen van de stichting wordt gevormd door o.a. hetgeen wordt verkregen van de gemeente Dalfsen. De gemeente Dalfsen zal niet meer bijdragen dan de kosten die de stichting moet maken voor de uitoefening van haar publieke taken. | |||
Financiële ratio's | 2014 | 2015 | 2016 | |
Resultaat | n.v.t. | n.v.t. | n.v..t. | |
Eigen vermogen | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |
Vreemd Vermogen | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |
Gemeentelijke bijdrage | n.v.t. | € 0 | € 0 | |
Risico's | De financiële afhandeling van de stichting vindt plaats door de gemeente. De stichting fungeert enkel als werkgever van de SW'ers. Het SDW zal in het kader van de vennootschapsbelasting gevolgd worden. | |||
Beleidsvoornemens | N.v.t. | |||
Ontwikkelingen | De Stichting Dalfsen Werkt is opgericht in 2015. 2016 zal ook nog in het teken staan van de nadere vormgeving van de uitvoering. |
Naam | Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus -Tricijn (GBLT) | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (publiekrechtelijk) | |||
Doelstelling | Het GBLT heeft als doelstelling zorg te dragen voor een efficiente en effectieve heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de Wet WOZ alsmede de inrichting en/of het beheer van basisregistraties. | |||
Deelnemers | Waterschappen Groot Salland, Reest en Wieden, Rijn en IJssel, Vechstromen, Vallei en Veluwe en Zuiderzeeland. De Gemeenten Nijkerk, Dronten, Leusden, Zwolle, Dalfsen, Bunschoten-Spakenburg. | |||
Bestuurlijk belang | Het bestuur van GBLT bestaat uit een algemeen bestuur, een dagelijks bestuur en de voorzitter. Ieder college heeft een lid aangewezen die deelneemt aan het algemeen bestuur, zo ook Dalfsen (vanaf 1-1-2016). | |||
Financieel belang | De netto gemeentelijke bijdrage voor 2016 bedraagt € 382.000. | |||
Financiële ratio's | 2014 | 2015 | 2016 | |
Gemeentelijke bijdrage | n.v.t. | n.v.t. | € 382.000 | |
Risico's | Bij uittreding uit GR kan het algemeen bestuur bepalen dat de uitredende gemeente verplicht is tot betaling van maximaal 60% in het eerste jaar en maximaal 30% in het tweede jaar na uittreding van de bijdrage die de uittredende deelnemer betaalde in het laatste jaar van deelname. | |||
Beleidsvoornemens | GBLT zal zich eerst vooral richten op verdere doorontwikkeling van de interne organisatie waardoor de dienstverlening verbeterd wordt en de kosten verlaagd kunnen worden. Vervolgens zal ook actief worden gezocht naar mogelijkheden om met meer gemeenten samen te werken. Ook dit kan tot kostenverlaging leiden. | |||
Ontwikkelingen | De gemeente treedt per 1 januari 2016 toe tot deze gemeenschappelijke regeling gelijktijdig met de gemeente Bunschoten-Spakenburg. De begroting 2016 is reeds door het algemeen bestuur van GBLT vastgesteld. De extra exploitatiekosten door de toetreding zijn hierin niet opgenomen. Bij de eerste vergadering van het algemeen bestuur in 2016 zal een begrotingswijziging worden voorgelegd. |
Onderstaand is een overzicht opgenomen van partijen waarbij primair sprake is van een financieel belang. De deelname in deze partijen heeft bij de start het karakter gehad van stimuleren, invloed op nutsvoorzieningen of intergemeentelijke solidariteit. Door verkoop en fusies (Vitens, Essent) is er in feite sprake van beleggingen. Gezien de omvang van het belang van de individuele gemeente is de invloed van het stemrecht vrijwel nihil. Een uitzondering vormt de NV ROVA. Hier is nog wel sprake van een sterke relatie tussen de aanleiding tot deelname in het aandelenkapitaal en de taak.
Naam | N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag | |||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap (privaatrechtelijk) | |||
Doelstelling | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De kerntaak is om tegen lage tarieven krediet te verstrekken aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De BNG is de huisbank van de gemeente Dalfsen. | |||
Deelnemers | De aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft van de aandelen is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezit (een stem per aandeel van € 2,50). | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 33.735 aandelen van € 2,50 (0,06%). Voor 2016 en de volgende jaren wordt rekening gehouden met een dividenduitkering van € 19.800. | |||
Financiële ratio's | 2013 | 2014 | 2015 | |
Resultaat | € 289 mln | € 126 mln | nb | |
Eigen vermogen | 1-1: € 2.741 mln | 1-1: € 3.430 mln | 1-1: € 3.582 mln | |
Vreemd Vermogen | 1-1: € 139.453 mln | 1-1: € 127.721 mln | 1-1: € 149.891 | |
Risico's | Voor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerde kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd. | |||
Beleidsvoornemens | De bank wil haar sterke liquiditeitsprofiel continueren door het aantrekken van middelen met relatief lange looptijden. De inspanningen zullen gericht zijn op het aantrekken van middelen waarin gediversifieerd wordt naar valuta en looptijden. | |||
Ontwikkelingen |
|
Naam | Vitens N.V. | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Rechtsvorm | Naamloze Venootschap (privaatrechtelijk) | |||
Doelstelling | Het leveren van betrouwbaar drinkwater tegen de laagst mogelijke maatschappelijke lasten. | |||
Deelnemers | De gemeenten en provincies in het voorzieningsgebied van Vitens zijn de publieke aandeelhouders. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Vitens via het stemrecht op de aandelen die zij bezit. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 34.746 gewone aandelen (0,55%). Voor 2016 en de volgende jaren houden we rekening met een dividenduitkering van € 102.000. Sinds 2006 zijn pereferente aandelen van de gemeente in Vitens omgezet naar een achtergestelde lening van € 2.283.500 met een looptijd van 15 jaar. De jaarlijkse aflossing (1/15 deel) van de achtergestelde lening wordt (t/m 2021) ten gunste van de exploitatie geboekt. Er wordt een rente vergoed die gelijk is aan het gemiddelde percentage van de 10-jaars Nederlandse staatsleningen over de vijf voorafgaande kalenderjaren vermeerderd met 1%. De rentebetaling is achteraf per 1 juli in het daaropvolgende jaar. Voor 2016 gaat het om een bedrag van € 35.700. | |||
Financiële ratio's | 2013 | 2014 | 2015 | |
Resultaat | € 80 mln | € 77,6 mln | n.b. | |
Eigen vermogen | 1-1: € 386 mln | 1-1: € 438,5 mln | 1/1: € 421,1 mln | |
Vreemd Vermogen | 1-1: € 51.297 mln | 1/1: 1.274 mln | 1/1: 1.292,5 mln | |
Risico's | Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen. Tevens is er nog een achtergestelde lening met een looptijd van 15 jaar waar de gemeente jaarlijks rente over ontvangt. In geval van faillissement bestaat het risico dat de gemeente deze lening niet terug ontvangt. Dit risico wordt als zeer laag geschat. | |||
Beleidsvoornemens | Speerpunt voor de komende jaren is verbeterde dienstverlening aan klanten, een grotere waardering voor het product en een goede bescherming van drinkwaterbronnen. | |||
Ontwikkelingen |
|
Naam | Wadinko N.V. | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Rechtsvorm | Naamloze Venootschap (privaatrechtelijk) | |||
Doelstelling | Wadinko heeft ten doel:
| |||
Deelnemers | De provincie Overijssel en 24 gemeenten uit het werkgebied van de voormalige Waterleiding Maatschappij Overijssel. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Wadinko via het stemrecht op de aandelen die zij bezit. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 75 aandelen van de in totaal 2.389 geplaatste aandelen à € 100 (3,14%). Gezien de liquiditeitspositie heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 19 april 2013 besloten tot een dividenduitkering van € 500 per aandeel. Deze uitkering van totaal € 38.000 is jaarlijks in de periode 2013-2017. | |||
Financiële ratio's | 2013 | 2014 | 2015 | |
Resultaat | € 1,7 mln | € 7 mln | n.b. | |
Eigen vermogen | 1-1: € 49 mln | 1-1: € 54 mln | 1-1: € 60mln | |
Vreemd Vermogen | 1-1: € 0,118 mln | 1-1: € 1,3 mln | 1-1: € 1,6 mln | |
Risico's | Wadinko is winstgevend en kent een gezonde financiele positie. De organisatie heeft een kleine staf. Er wordt al enkele jaren winst gemaakt die weer opnieuw geïnvesteerd wordt. Het aandeel van de gemeente Dalfsen is beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar. | |||
Beleidsvoornemens | Wadinko continueert het huidige beleid en wil groei en innovatie in de regio bevorderen. Het streven is dat de Wadinko participaties over vijf jaar een substantieeel hogere omzet hebben dan nu en dat er over 5 jaar beduidend meer mensen werken bij de Wadinko bedrijven dan nu. Wadinko streeft een goede spreiding van haar investeringen in het werkgebied na. | |||
Ontwikkelingen | Actueel in het werkgebied van Wadinko is de hoge werkeloosheid en de grote groep mensen op afstand van de arbeidsmarkt. Het blijkt dat veel ondernemers zich onvoldoende bewust zijn van de mogelijkheden met alternatieve financieringen. |
Naam | Enexis Holding N.V. | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | 's - Hertogenbosch | |||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap (privaatrechtelijk) | |||
Doelstelling | De vennootschap Enexis Holding N.V. heeft ten doel:
| |||
Deelnemers | Provincies en gemeenten | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Enexis Holding via het stemrecht op de aandelen die zij bezit. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 64.662 aandelen. Voor 2016 en daarop volgende jaren wordt rekening gehouden met een dividend van € 57.000. | |||
Financiële ratio's | 2013 | 2014 | 2015 | |
Resultaat | € 239 mln | € 265,5 mln | n.b. | |
Eigen vermogen | 1-1: € 3.244 mln | 1-1: € 3.370 mln | 1-1: € 3.517 mln | |
Vreemd Vermogen | 1-1: € 3.778 mln | 1-1: € 2.895 mln | 1-1: € 2.900 mln | |
Risico's |
| |||
Beleidsvoornemens | Enexis Holding N.V. opereert in een gereguleerde markt, onder toezicht van de Autoriteit Consumenten & Markt (ACM). Elke drie jaar stelt de ACM de maximale tarieven vast. In die periode gaan de gereguleerde tarieven in drie stappen omlaag als gevolg van lager ingeschatte kapitaalskosten (WACC). Dit is een stimulans voor Enexis om te komen tot kostenbesparing en zo toch de aandeelhouders een redelijk rendement te kunnen bieden. Enexis faciliteert de transitie naar duurzame energie. Voor het functioneren van de samenleving is dat dermate belangrijk dat het publiek belang van Enexis alleen maar toeneemt. De provincie c.q. gemeenten en Enexis werken samen op het gebied van duurzaamheid hetgeen naar verwachting resulteert in een aantal gezamenlijke projecten. | |||
Ontwikkelingen | N.v.t. |
Naam | CBL Vennootschap B.V. | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | 's - Hertogenbosch | |||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap (privaatrechtelijk) | |||
Doelstelling | De functie van deze vennootschap is de verkopende aandeelhouders van energiebedrijf Essent te vertegenwoordigen als medebeheerder van het Cross Border Leases (CBL) Escrow Fonds en te fungeren als 'doorgeefluik' voor betalingen in en uit het CBL Escrow Fonds. Voor zover na beëindiging van alle CBL's en de betalingen uit het CBL Escrow Fonds van de daarmee corresponderende voortijdige beëindigingsvergoedingen nog geld overblijft in het CBL Escrow Fonds, wordt het resterende bedrag in de verhouding 50%-50% verdeeld tussen het moederbedrijf RWE en de verkopende aandeelhouders. | |||
Deelnemers | Provincies en gemeenten | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in CBL Vennootschap B.V. via het stemrecht op de aandelen die zij bezit. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 864 aandelen. | |||
Financiële ratio's | 2013 | 2014 | 2015 | |
Resultaat | $ 9,88 mln | $ 66,7 -/- | € 800.000 -/- (begroting) | |
Eigen vermogen | 1-1: $ 129 mln | 1-1: $ 9,88 mln | 1-1: $ 9,81 mln | |
Vreemd Vermogen | 1-1: $ 9,9mln | 1-1: $ 103,7 | 1/1: $ 106,6 | |
Risico's | Met de voortijdige beëindiging van alle CBL-contracten is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de Verkopende Aandeelhouders ter hoogte van het bedrag in het CBL Escrow Fonds. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap, art 2.:81 BW. | |||
Beleidsvoornemens | Het vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln. Eind juni 2011 zijn de laatste CBL-overeenkomsten vervroegd beëindigd. Na aftrek van het bedrag dat nodig was voor deze beëindigingen van de CBL’s resteert er nog een bedrag van afgerond $ 20 mln. Naar verwachting zal op dit bedrag in 2015 een bedrag benodigd zijn voor advies- en andere afwikkelingskosten. | |||
Ontwikkelingen | Planning is dat in de 2e helft van 2015 deze discussie met het moederbedrijf RWE wordt afgerond. De vennootschap zal daarmee eind 2015 (mogelijk begin 2016) kunnen worden geliquideerd. Een positief liquidatiesaldo zal vrijvallen aan de aandeelhouders |
Naam | Vordering Enexis B.V. | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | 's- Hertogenbosch | |||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap (privaatrechtelijk) | |||
Doelstelling | Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer in Nederland werd Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (later Enexis) enerzijds en een productie- en leveringsbedrijf (het deel dat verkocht is aan RWE) anderzijds. Essent heeft eind 2007 een herstructurering doorgevoerd waarbij de economische eigendom van de gas- en elektriciteitsnetten binnen de Essent-groep zijn verkocht en overgedragen aan Enexis tegen de geschatte fair market value. Omdat Enexis destijds over onvoldoende contante middelen beschikte om de koopprijs hiervoor te betalen is deze omgezet in een lening van Essent. In de Wet Onafhankelijk Netbeheer was opgenomen dat er na splitsing geen financiële kruisverbanden mochten bestaan. Omdat het op dat moment niet mogelijk was om de lening extern te financieren is besloten de lening over te dragen aan de verkopende aandeelhouders van Essent.
Enexis is gerechtigd om de tranches maximaal 1 jaar voor einde termijn vervroegd geheel of gedeeltelijk af te lossen. Op basis van de aanwijzing van de Minister van Economische Zaken is de 4e tranche van € 350 miljoen geoormerkt als mogelijke toekomstige conversie naar het eigen vermogen. | |||
Deelnemers | Provincies en gemeenten. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Vordering Enexis B.V. via het stemrecht op de aandelen die zij bezit. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 864 aandelen. | |||
Financiële ratio's | 2013 | 2014 | 2015 | |
Resultaat | € 12 mln -/- | € 16,6 mln -/- | € 20 mln -/- (begroting)_ | |
Eigen vermogen | 1-1: € 94 mln | 1-1: € 82,2 mln | 1/1: € 65,6 mln | |
Vreemd Vermogen | 1-1: € 1.367 mln | 1-1: € 862 mln | 1-1: € 862 mln | |
Risico's | De aandeelhouders lopen risico’s op Enexis voor de niet-tijdige betaling van rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis. | |||
Beleidsvoornemens | Eind december 2014 resteren nog de leningen van de 3e en 4e tranche. Enexis is eventueel gerechtigd de 3e tranche in de periode 30 september 2015 – 30 september 2016 geheel of gedeeltelijk vervroegd af te lossen. Deze tranche zal in ieder geval uiterlijk 30 september 2016 worden afgelost. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche eventueel geconverteerd kunnen worden in eigen vermogen. | |||
Ontwikkelingen | n.v.t. |
Naam | Verkoop Vennootschap B.V. | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | 's-Hertogenbosch | |||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap (privaatrechtelijk) | |||
Doelstelling | In het kader van de verkoop van Essent aan het moederbedrijf RWE hebben de verkopende aandeelhouders een aantal garanties en vrijwaringen gegeven aan RWE. Het merendeel van deze garanties en vrijwaringen is door de verkopende aandeelhouders overgedragen aan Verkoop Vennootschap. Ter verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims heeft RWE bedongen dat een deel van de verkoopopbrengst door de verkopende aandeelhouders gedurende een bepaalde tijd in het General Escrow Fonds wordt aangehouden. Buiten het bedrag dat in het General Escrow Fonds zal worden gehouden, zijn de verkopende aandeelhouders niet aansprakelijk voor inbreuken op garanties en vrijwaringen. Daarmee is de functie van Verkoop Vennootschap B.V. dus tweeërlei:
| |||
Deelnemers | Provincies en gemeenten | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Vordering Enexis B.V. via het stemrecht op de aandelen die zij bezit. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 864 aandelen. | |||
Financiële ratio's | 2013 | 2014 | 2015 | |
Resultaat | € 62,1 mln -/- | € 17,2 mln | € 10 mln | |
Eigen vermogen | 1-1: € 415,9 mln | 1-1: € 347,3 mln | 1-1: € 363,3 | |
Vreemd Vermogen | 1-1: € 41,6 | 1-1: € 98,1 mln | 1-1:€ 79,9 | |
Risico's | Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van RWE als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag (€ 440 mln.) dat nog in het General Escrow Fonds resteert. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (ongeveer € 20.000), art 2.:81 BW. | |||
Beleidsvoornemens | De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims (die door RWE tot uiterlijk 30 september 2015 kunnen worden ingediend) worden afgewikkeld. | |||
Ontwikkelingen | Het vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, € 800 mln. In april 2011 is het eerste deel van de General Escrow minus gemelde claims door RWE vrijgevallen en aan de aanhouders uitgekeerd. In het General Escrow Fonds resteert nu nog een bedrag van EUR 440 miljoen voor de afwikkeling van claims van RWE als gevolgen van garantie en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven. Het General Escrow Fonds wordt belegd conform de wet- en regelgeving die gelden voor decentrale overheden. |
Naam | CSV Amsterdam B.V. | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | 's-Hertogenbosch | |||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap (privaatrechtelijk) | |||
Doelstelling | Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:
(ad. a) De WON leidde er toe dat het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en het netwerkbedrijf anderzijds gesplitst moesten worden. De Rechtbank te 's-Gravenhage heeft de vordering van Essent in eerste instantie afgewezen. Essent is tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. In juni 2010 heeft het Gerechtshof in Den Haag de WON onverbindend verklaard. De Staat is tegen de uitspraak in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. De Hoge Raad heeft pre justitiële vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. Het Europese Hof van Justitie heeft een reactie gegeven aan de Hoge Raad een te uitspraak doen. De Hoge Raad zal op 26 juni 2015 uitspraak doen. (ad. b) (ad. c) | |||
Deelnemers | Provincies en gemeenten | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in CSV Amsterdam B.V. via het stemrecht op de aandelen die zij bezit. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 864 aandelen. | |||
Financiële ratio's | 2013 | 2014 | 2015 | |
Resultaat | € 0,014 mln -/- | € 43,8 mln -/- | € 50 k -/- (begroting) | |
Eigen vermogen | 1-1: € 0,066 mln | 1-1: € 0,052 mln | 1-1: 0,008 mln | |
Vreemd Vermogen | 1-1: € 0,002 mln | 1-1: € 0,012 mln | 1-1: € 0,036 mln | |
Risico's | Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag (€ 13,5 mln.) op de escrow-rekening. | |||
Beleidsvoornemens | De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat een eventuele schadeclaim wordt gevoerd tegen de Staat en dat claims (die door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) kunnen worden ingediend) worden afgewikkeld. | |||
Ontwikkelingen | N.v.t. |
Naam | Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | 's - Hertogenbosch | |||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap (privaatrechtelijk) | |||
Doelstelling | Onderdeel van Essent was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta NV uit Zeeland heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE bij de rechter aangevochten. Er liepen zowel een kort gedingprocedure als bodemprocedure. Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (“PBE”) had het 50% belang in EPZ bij Energy Resources Holding (ERH) ondergebracht. | |||
Deelnemers | Provincies en gemeenten | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in CSV Amsterdam B.V. via het stemrecht op de aandelen die zij bezit. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 864 aandelen. | |||
Financiële ratio's | 2013 | 2014 | 2015 | |
Resultaat | € 0,018 mln -/- | € 0,018 mln -/- | € 0,020 mln -/- | |
Eigen vermogen | 1-1: € 1,6 mln | 1-1: €1,6 mln | 1-1: € 1,6 mln | |
Vreemd Vermogen | 1-1: € 0,155 mln | 1-1: € 0,111 mln | 1-1: € 0,108 mln | |
Risico's | Het financiële risico na de levering van Energy Resources Holding aan RWE, waarmee de vervreemding van de aandelen Essent nu is afgerond, is beperkt tot eventuele contractueel vastgelegde mogelijkheden van claims c.q. garanties. Eventuele claims komen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap BV). | |||
Beleidsvoornemens | Binnen PBE is nog vanaf medio 2012 een bedrag tussen de € 1,5 en 2,0 miljoen (merendeel aandelenkapitaal) achtergebleven om mogelijke zaken die uit de verkoop voortkomen af te wikkelen. | |||
Ontwikkelingen | Planning is om in de 2e helft van 2015 de discussie met het Ministerie van Economische Zaken te voeren, omtrent de overdracht van de rol van PBE in het hiervoor genoemde convenant. Afhankelijk van de uitkomst van deze gesprekken zou PBE evenals Verkoop Vennootschap BV en CBL Vennootschap BV begin 2016 geliquideerd kunnen worden. |
Naam | N.V. ROVA Gemeenten | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Rechtsvorm | Naamloze Venootschap (privaatrechtelijk) | |||
Doelstelling | De vennootschap heeft tot doel het bevorderen en/of het (doen) realiseren van integraalafvalketenbeheer en het leveren van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het terrein van de verwijdering van afvalstoffen, waaronder begrepen beleidsondersteuning en collectieve aanbestedingen ten behoeve van de deelnemende overheden. Tevens is de vennootschap werkzaam op het gebied van inzameling, bewerking en verwerking van afvalstoffen, de reiniging en de gladheidbestrijding, alsmede op het gebied van direct of indirect daarmee verband houdende milieuvelden, in de ruimste zin van het woord. | |||
Deelnemers | De organisatie heeft een publiek karakter door het feit dat alleen overheden met een wettelijke zorgtaak op het gebied van huishoudelijk afval aandeelhouder kunnen zijn. Daarmee is ROVA een organisatie van en voor overheden. ROVA is actief in de provincies Overijssel, Gelderland, Utrecht, Flevoland en Drenthe. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in ROVA via het stemrecht op de aandelen die zij bezit. | |||
Financieel belang | De gemeente heeft de volgende financiele banden met de ROVA N.V.:
| |||
Financiële ratio's | 2013 | 2014 | 2015 | |
Resultaat | € 5 mln | € 5,6 mln | n.b. | |
Eigen vermogen | 1-1: € 53 mln | 1-1: € 26 mln | 1-1: € 28 mln | |
Vreemd Vermogen | 1-1: € 21 mln | 1-1: € 54 mln | 1-1: € 50 mln | |
Risico's |
| |||
Beleidsvoornemens | ROVA is op koers met betrekking tot de ontwikkelvisie 2010-2020 welke in december 2010 is vastgesteld in de AvA. De uitdagingen voor de komende periode zijn:
| |||
Ontwikkelingen | N.v.t. |
Naam | Stichting Administratiekantoor Dataland | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Gouda | |||
Rechtsvorm | Stichting (privaatrechtelijk) | |||
Doelstelling | DataLand is in 2001 opgericht met als doel het realiseren van een landelijke voorziening die leidt tot het breder toegankelijk maken van gebouwengegevens uit het gemeentelijke informatiedomein voor de publieke en private markt. | |||
Deelnemers | Er zijn 386 gemeenten aangesloten. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente is sinds 1 januari 2004 als participant vertegenwoordigd in de certificaathoudersvergadering. De certificaathoudende gemeenten hebben gezamenlijke zeggenschap over DataLand. | |||
Financieel belang | De gemeente participeert in certificaten van aandelen van Dataland B.V. Met ingang van 1 mei 2009 heeft de gemeente 12.507 certificaten (van de totaal 6.832.635) van aandelen à € 0,10 (ten opzichte van 11.500 stuks vanaf 1 mei 2004). Conform het beleid van Dataland en de besluitvorming van de Certificaathoudersvergadering van Dataland ontvangt de gemeente een financiële uitkering van Dataland. Deze uitkering is het saldo van de aan de gemeente uit te keren bijdrage voor het toegankelijk maken van gegevens voor Dataland, verrekend met de bijdrage aan Dataland voor de uit te voeren kwaliteitsmanagement-activiteiten. | |||
Financiële ratio's | 2013 | 2014 | 2015 | |
Resultaat | € 0,41 mln | € 0,2 | n.b. | |
Eigen vermogen | 1-1: € 0,27 mln | 1-1: € 0,50 | 1-1: € 0,73 | |
Vreemd Vermogen | 1-1: € 0,25 mln | 1-1: € 0,57 | 1-1: € 0,59 | |
Risico's | Het financieel risico is laag en beperkt zich tot het in certificaten geïnvesteerde bedrag. Het betreft een eenmalige storting. Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. Verstrekking van gegevens aan afnemers vindt plaats tegen verstrekkingskosten. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de drieledige taken van de organisatie – een stichting zonder winstoogmerk – uit te voeren. Jaarlijks wordt een vergoeding aan deelnemende gemeenten uitgekeerd voor het leveren van de gemeentelijke gegevens. Het eventuele overschot aan inkomsten wordt daarnaast aan certificaathoudende gemeenten uitgekeerd. | |||
Beleidsvoornemens | DataLand ondersteunt ook in 2016 de gemeentelijke informatiehuishouding op het gebied van de gemeentelijke geo-, WOZ- en vastgoedinformatie door:
| |||
Ontwikkelingen | Door het kabinet is een digi-commissaris aangesteld om als overheidsbrede regisseur een programma nationaal digitale overheid op te stellen. Het programma wordt uitgevoerd door alle overheden gericht op het leggen van een overheidsbrede infrastructurele basis voor een digitale overheid voor nu en in de toekomst. Vanuit Dataland is aan de digi-commissaris ook input overhandigd. |