Programma 9

    Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

    De gemeente moet beschikken over een actueel ruimtelijk- en omgevingsbeleid. Hiermee wordt ingespeeld op wettelijke kaders en maatschappelijke ontwikkelingen. Ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Wij betrekken en stimuleren maatschappelijke partners bij het vormgeven en uitvoeren van ons beleid.

    Programma 9: Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

    Portefeuillehouders en producten

    Portefeuillehouder

    Product

    Portefeuillehouder Agricola

    1. Ruimtelijke ordening
    2. Volkshuisvesting
    3. Bouw- en omgevingsvergunningen
    4. Gebiedsontwikkeling
    5. Landschap
    6. Monumenten en archeologie
    7. Externe veiligheid
    8. Stads- en dorpsvernieuwing
    • Handhaving

    Portefeuillehouder Van Leeuwen

    1. Baten bouw- en omgevingsvergunningen
    2. Bouwgrondexploitatie woningbouw
    3. Grondzaken/volkstuinen

    Portefeuillehouder Von Martels

    1. Gebiedsbeleid: Ruimte voor de Vecht
    Programma 9: Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

    Belangrijke ontwikkelingen

    Gebiedsontwikkeling
    Nadat in september 2015 bekend is geworden dat de beoordelingscommissie instemt met de Lokale ontwikkelingsstrategie (LOS), zal de Lokale Actiegroep (LAG) van het LEADER gebied Noord Overijssel de LOS verder ontwikkelen. De Actiegroep zal de Ontwikkelingsstrategie uitvoeren, LEADER zichtbaar maken, initiatieven stimuleren, projecten beoordelen en tussentijds resultaten monitoren. Voor initiatieven in de gemeente Dalfsen is er op basis van cofinanciering door diverse partijen in totaal € 492.000 beschikbaar. De gemeentelijke bijdrage daarvoor is € 119.000. Dit bedrag wordt pas betaald op het moment dat er daadwerkelijk verzoeken komen en deze ook kunnen worden toegekend. Na 2 tot 3 jaar wordt bekeken in welke gemeenten de verkregen subsidie niet wordt gebruikt. Als de subsidie niet wordt gebruikt vloeit het terug naar Europa en de provincie. Dan zal worden bekeken of er een nieuwe verdeling van de subsidie zal plaatsvinden.

    Archeologische vondsten Oosterdalfsen
    Tijdens het archeologisch onderzoek in het plangebied Oosterdalfsen is dit  jaar een grafveld gevonden uit de Trechterbekerperiode. Het bevat zeker 120 graven en een bijzondere greppelstructuur. Dit grafveld, dat inmiddels het grootste van Nederland is uit de steentijd, omvat een areaal van 120 bij 20 meter. Ook is een boerenerf uit diezelfde periode gevonden, met drie huisplattegronden in combinatie met enkele kuilen. Het is de eerste keer in Nederland dat boerderijplattegronden uit deze periode zijn opgegraven. De vondsten, waarvoor veel belangstelling is, zijn van internationale betekenis.
    In de buurt van het grote grafveld van de Hunebedbouwers is  ook een klein grafveld uit de Merovingische periode (tweede helt 5e en/of begin 6e eeuw) ontdekt. Dit grafveld is ongeveer 1500 jaar oud en een primeur voor Overijssel. Er zijn 8 graven ontdekt. Deze vondsten worden dit jaar  nog aan het publiek gepresenteerd.
    Het zou jammer zijn als er met de unieke vondsten niets gebeurt. Daarom gaat een aantal werkgroepen zich bezig houden met het vervolg:

    • Archeologie in de openbare ruimte in het plan Oosterdalfsen;
    • Het vermarkten van de archeologische vondsten;
    • Het uitwerken van de “schat van Dalfsen”.
    Programma 9: Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

    Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

    9.1 Ruimtelijke ontwikkelingen

    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?

    We streven naar een evenwichtige ruimtelijk ontwikkeling op onder andere het gebied van wonen, werken, recreatie, verkeer, landgoederen, archeologie, externe veiligheid en milieu. Duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit zijn hierbij uitgangspunt. Dit moet wel in de juiste verhouding staan tot de resultaten van de grondexploitaties. Resultaten, risico's en te nemen maatregelen moeten zorgvuldig worden afgewogen. Via de MPG2016 worden deze afwegingen gemaakt.

    Belangrijk hierbij is de realisatie van een aantrekkelijke woon- en leefomgeving.

    In onze ruimtelijke plannen houden we daarom rekening met voldoende flexibiliteit  zodat beter kan worden ingespeeld op actuele marktontwikkelingen en particuliere initiatieven.

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    Twee actuele Structuurvisies voor het totale grondgebied van de gemeente (1 voor de kernen en 1 voor het buitengebied

    Gemeente

    2
    (2013)

    2

    2

    2

    2

    Percentage van het grondgebied belegd met actuele bestemmingsplannen:
    - buitengebied
    - kernen

    Gemeente

    100%
    100%

    100%
    100%

    100%
    100%

    100%
    100%

    100%
    100%

    Aantal bestemmingsplannen: Buitengegied, kernen en recreatiegebieden (basisplannen)

    Gemeente

    8
    (2013)

    8

    3

    3

    3

    Wat gaan we er voor doen?

    • Maken van een (stedenbouwkundige) visie voor het centrumgebied van de kern Dalfsen en vaststelling door de gemeenteraad.
    • Verdere ontwikkeling van het waterfront; realisatie van een deel van fase 2 van de openbare ruimte (zuidkant van het plangebied).
    • Actualiseren van de notitie inbreidingslocaties.
    • Start actualisering bestemmingsplannen voor de kernen (vaststelling in 2017).
    • In procedure brengen verzamelplan voor het buitengebied.

    9.2 Volkshuisvesting

    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
    Wijken moeten voor alle inwoners aantrekkelijk zijn. Diversiteit is daarbij belangrijk. Voor alle doelgroepen moeten er voldoende, passende woningen zijn. De woningcorporatie(s) hebben hierin mede een belangrijke taak. Hierbij past het principe van flexibele en duurzame bouw.
    Senioren zijn binnen het volkshuisvestingsbeleid een specifieke doelgroep.
    Speerpunt blijft het stimuleren van de lokale woningmarkt.

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    Aantal nieuwe verblijfsobjecten met woonfunctie

    CBS/Gemeente

    103
    (2014)
    Totaal =
    11.237

    75

    75

    75

    75

    Aantal nieuwe startersleningen per jaar

    Gemeente

    28
    (2014)
    totaal =
    146

    *

    *

    *

    *

    * Rijksbudget is uitgeput en gestopt. Eind 2015 eindigt de provinciale regeling en wordt ook duidelijk of de provincie de regeling voortzet. Het is daarom op dit moment niet duidelijk hoe wij hier mee om (moeten) gaan en of er nog provinciaal budget beschikbaar komt. Daarom is nog geen getal genoemd voor 2016 ev.

    Wat gaan we er voor doen?

    • Vaststelling Woonvisie gemeente Dalfsen 2016-2020 (vaststelling vanuit 2015 doorgeschoven naar 2016)
    • Op basis van nieuwe Woonvisie gemeente Dalfsen 2016-2020 prestatieafspraken maken met woningcorporaties.

    9.3 Gebiedsontwikkeling

    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
    Een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied voor inwoners en toeristen.

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    Tevredenheid van Dalfsenaren over wonen in het Vechtdal (uitgedrukt in een rapportcijfer)

    Vechtdal beleving
    onderzoek,
    tweejaarlijks

    8,2
    (2013)
    8,3
    (2015)

    8,3

    8,3

    Percentage van de Dalfsenaren die het aantrekkelijk vindt om in het Vechtdal te
    recreëren

    Vechtdal beleving
    onderzoek,
    tweejaarlijks

    91%
    (2013)
    95%
    (2015)

    95%

    95%

    Wat gaan we er voor doen?

    • Deelname aan LEADER (POP3) door middelen beschikbaar te stellen voor cofinanciering van projecten aangedragen en uitgevoerd door de samenleving (overeenkomstig de doelen van de LOS).
    • Richting de provincie inzetten op vervolg samenwerking programma Ruimte voor de Vecht tot 2018. Daarvoor projecten aandragen met het verzoek tot cofinanciering.
    • Ontwikkelingen in het Vechtdal initiëren en/of faciliteren.
    • Leefbaarheidsinitiatieven van burgers en organisaties ondersteunen los van LEADER.

    9.4 Landschapsbeleid

    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?

    • Het behouden en verbeteren van de kwaliteit van het landschap.
    • Het streekeigen karakter (de identiteit), in de verschillende landschapstypen, van het Dalfser landschap behouden en versterken.

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    Totale hoeveelheid (hectares) landschapselementen onder contract via
    regeling Groene en
    Blauwe Diensten

    LOP
    Landschap Overijssel

    42,2 ha
    (2013)

    52,5 ha

    52,7 ha

    52,9 ha

    53,1 ha

    Wat gaan we er voor doen?

    • (Groene en belevings-) initiatieven van burgers/organisaties ondersteunen.
    • Uitvoeren regeling Groene en Blauwe Diensten (aanleg, herstel en onderhoud landschappelijke elementen).

    9.5 Monumenten en archeologie

    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?

    We streven er naar monumentale panden te behouden vanwege hun cultuurhistorische, architectuurhistorische, stedenbouwkundige waarden, gaafheid en zeldzaamheid door deze bescherming te bieden.

    Ook willen we beschikken over een actueel, praktisch toepasbaar en uitvoerbaar archeologiebeleid met bijbehorende beleidskaart.

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    Aantal aanvragen monumenten-subsidie per jaar

    Gemeente

    4       (2014)

    5

    5

    5

    5

    Aantal archeologische onderzoeken per jaar

    Gemeente

    4       (2014)

    5

    5

    5

    5

    Wat gaan we er voor doen?

    • Evalueren en actualiseren van de Notitie Evaluatie Archeologiebeleid 2012 met bijbehorende archeologische beleidskaart.
    • Eigenaren van deze objecten financieel te ondersteunen door het verstrekken van subsidie op grond van de Subsidieverordening instandhouding monumenten Dalfsen 2008.
    Programma 9: Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

    Relevante beleidsplannen en verordeningen

    Programma 9: Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

    Wat mag het kosten?

    Exploitatie en reserve mutaties

    Bedragen x € 1.000

    Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
    2014 2015 2016 2017 2018 2019
    Lasten -4.316 -5.847 -7.165 -4.535 -4.733 -4.140
    Baten 2.265 4.153 5.586 2.989 3.177 2.563
    Saldo van lasten en baten -2.051 -1.693 -1.579 -1.546 -1.556 -1.577
    Storting in reserves -908 -147 -66 -68 -71 -74
    Onttrekking aan reserves 2.355 409 216 196 196 206
    Resultaat -604 -1.432 -1.429 -1.419 -1.432 -1.446

    Uitsplitsing per product en reserves

    Bedragen x € 1.000

    Product Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
    2014 2015 2016 2017 2018 2019
    Natuurbescherming -61 -60 -61 -59 -58 -58
    Ruimtelijke Ordening -975 -928 -930 -937 -945 -963
    Woning-exploitatie/woningbouw 3 3 7 7 7 7
    Overige volkshuisvesting -410 -1.269 -1.142 -1.151 -1.161 -1.171
    Baten bouwvergunningen 632 615 621 627 633 640
    Bouwgrondexploitatie -1.240 0 0 0 0 0
    Stads- en dorpsvernieuwing 0 -54 -73 -31 -31 -31
    Saldo van lasten en baten -2.051 -1.693 -1.579 -1.546 -1.556 -1.577
    Mutaties reserves functie 0/9 1.447 261 150 127 124 132
    Resultaat -604 -1.432 -1.429 -1.419 -1.432 -1.446

    Grafische weergave van lasten en baten naar product

    Programma 9: Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

    Analyse afwijkingen 2015 t.o.v. 2016

    Bedragen x € 1.000

    Per product 2015 2016 Verschil
    Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
    Natuurbescherming -71 11 -60 -72 11 -61 -1 0 -1
    Ruimtelijke Ordening -983 55 -928 -985 55 -930 -1 0 -1
    Woning-exploitatie/woningbouw -5 9 3 -2 9 7 3 0 3
    Overige volkshuisvesting -1.281 13 -1.269 -1.155 13 -1.142 127 0 127
    Baten bouwvergunningen 0 615 615 0 621 621 0 6 6
    Bouwgrondexploitatie -3.446 3.446 0 -4.871 4.871 0 -1.426 1.426 0
    Stads- en dorpsvernieuwing -60 6 -54 -80 7 -73 -20 1 -19
    Saldo van lasten en baten -5.847 4.153 -1.693 -7.165 5.586 -1.579 -1.318 1.433 115
    Mutaties reserves functie 0/9 -147 409 261 -66 216 150 82 -193 -111
    Resultaat -5.994 4.562 -1.432 -7.231 5.802 -1.429 -1.237 1.240 3

    Verschillen ten opzichte van de begroting 2015 (+=voordeel)
    Bedragen x € 1.000

    Per product Directe L & B Toerekeningen Kap.Lasten Toerekeningen Uren Saldo voor bestemming Reserve mutaties Saldo na bestemming
    Natuurbescherming 0 2 -2 -1 0 -1
    Ruimtelijke Ordening 30 0 -31 -1 0 -1
    Woning-exploitatie/woningbouw 0 0 0 0 3 3
    Overige volkshuisvesting 174 0 -47 127 0 127
    Baten bouwvergunningen 6 0 0 6 0 6
    Bouwgrondexploitatie -810 934 -124 0 0 0
    Mutaties reserves functie 0/9 0 0 0 0 -111 -111
    Stads- en dorpsvernieuwing -9 -20 -1 -30 11 -19
    Totaal programma -608 915 -206 101 -98 3

    Financiële afwijkingen

    Hieronder volgt een toelichting van  verschillen groter dan € 50.000. Het betreft de verschillen tussen de begroting 2016 en de begroting 2015 (inclusief alle begrotingswijzigingen).

    Overige volkshuisvesting

    € 127.000

    Via resultaatbestemming bij de jaarrekening is er in 2015 € 153.000 geraamd voor handhaving. Voor 2016 is hier geen raming opgenomen. Onder Volkshuisvesting is in 2015 € 30.000 opgenomen voor het maken van de Woonvisie. Overige wijzigingen € 3.000.

    Mutatie reserve programma 9

    € 111.000

    Via resultaatbestemming bij de jaarrekening is er in 2015 € 183.000 geraamd als toevoeging aan de reserve. De onttrekking aan de reserve voor het maken van de woonvisie is in 2015 geraamd (€ 30.000).
    In verband met de lagere stand van de reserve is de bespaarde rente op de grondexploitaties € 82.000 lager geraamd dan in 2015. In 2016 is er een onttrekking uit de reserve geraamd van € 20.000voor het maken van het archeologisch beleidsplan