1.1 Bovengemiddelde dienstverlening
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Ons doel is: 'een goede advisering aan bestuur en politiek, een daadkrachtige uitvoering en een bovengemiddelde dienstverlening richting burgers, bedrijven en instellingen'. De dienstverlening wordt afgezet tegen de scores van gemeenten van vergelijkbare omvang op 'Waarstaatjegemeente.nl'. De gemeente Dalfsen heeft als doel om hoger te blijven scoren dan het gemiddelde van andere gemeenten van ongeveer dezelfde omvang.
Hoe meten we dat?
Indicator | Bron | Nulmeting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Uitkomsten Burgeronderzoek * | waarstaatje gemeente.nl | 7,0 | | | > gem. score ge-meenten zelfde omvang | |
Wij willen één keer in de drie jaar een Burgeronderzoek, ook wel klanttevredenheidsonderzoek, uitvoeren. In 2015 is dit burgeronderzoek uitgevoerd. Hierbij is uitgegaan van 4 maatschappelijke thema’s in plaats van de in 2009 gebruikte burgerrollen. De thema's zijn: Woon- en leefklimaat, Relatie burger-gemeente, Gemeentelijke dienstverlening en Zorg en welzijn. Deze nieuwe indelingswijze sluit beter aan bij de ontwikkelingen waar gemeenten mee te maken hebben, maar kunnen daardoor niet meer één op één met de scores van 2009 vergeleken worden. Wel kunnen de scores van de gemeente Dalfsen vergeleken worden met de scores van gemeenten van vergelijkbare omvang.
* Uitkomsten Burgeronderzoek 2015 per thema:
Maatschappelijk thema (waarstaatjegemeente.nl) | Score gemeente Dalfsen 2015 | Gemiddelde score van gemeenten met dezelfde omvang 2015 |
Woon- en leefklimaat | 7,1 | 6,6 |
Relatie burger-gemeente | 6,6 | 6,0 |
Gemeentelijke dienstverlening | 7,1 | 6,6 |
Zorg en welzijn | 7,0 | 6,4 |
Totale waardering gemeente | 7,0 | 6,6 |
Wat gaan we er voor doen?
- Naar aanleiding van het Burgeronderzoek 2015 is eind 2015 een actieplan opgesteld. In 2016 wordt uitvoering gegeven aan dit actieplan.
1.2 Een gezond financieel beleid blijven voeren, met een digitaal instrumentarium
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Wij voeren een verstandig en gezond financieel beleid met een sluitende meerjarenbegroting. Hiervoor verwijzen wij u naar de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing waar de financiële kengetallen zijn opgenomen.
Om uw raad in staat te stellen om waar nodig bij te sturen, gaan wij u voorzien van nog meer actuele informatie. Hiermee wordt u in staat gesteld om uw kaderstellende en controlerende taak goed uit te voeren. Wij gaan de producten van het planning en control instrumentarium meer toegankelijk te maken voor uw raad en voor onze burgers.
Hoe meten we dat?
Indicator | Bron | Nulmeting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Aantal digitale P&C producten | Eenheid Control en Resultaat | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 |
Wat gaan we er voor doen?
- Naast de jaarrekening die reeds in 2015 digitaal beschikbaar is gesteld, willen we ook de begroting 2016 digitaal publiceren via een website.
- We gaan onderzoeken welke planning en control producten aanvullend digitaal beschikbaar gesteld kunnen worden.
1.3 Burgerparticipatie/burgerinitiatieven
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Wij willen werk maken van burgerparticipatie en het burgerinitiatief. De vorm kan per onderwerp verschillen – denk bijvoorbeeld aan inspraak, consultatie of afstemming – maar we vinden het belangrijk dat burgers en instellingen worden betrokken bij beleidsvoorbereiding, uitvoering en evaluatie. Wij maken hierbij onder andere gebruik van de goed georganiseerde verbanden die we al hebben per kern of buurt en geven ook ruimte aan individuele burgers. We willen hierbij in ieder geval aandacht besteden aan participatie van jongeren als specifieke doelgroep. Altijd staat het algemeen belang van onze gemeente voorop.
Hoe meten we dat?
Het in het eerste kwartaal 2016 op te leveren adviesrapport over het vergroten van de betrokkenheid van inwoners wordt gebaseerd op een enquête. Deze enquête zal als 0-meting dienen om de mate van betrokkenheid van inwoners te meten. Deze enquête zal in de jaren daarna opnieuw gebruikt worden.
Wat gaan we er voor doen?
- In het eerste kwartaal van 2016 vindt er een interactieve sessie plaats met de gemeenteraad over overheidsparticipatie.
- In het eerste kwartaal van 2016 wordt een adviesrapport opgeleverd, waarin aanbevelingen worden gedaan hoe de gemeente Dalfsen de betrokkenheid van inwoners kan vergroten met behulp van het effectief organiseren van de communicatie.
- In het tweede kwartaal van 2016 komen we met concrete voorstellen hoe we het bestaande beleid op het gebied van burgerparticipatie/burgerinitiatieven verder gaan aanvullen en verbeteren.