Programma 5

    Onderwijs en vrije tijd

    Het programma omvat het lokaal onderwijsbeleid waarbinnen aandacht wordt besteed aan de zorg voor onderwijshuisvesting, leerlingenvervoer, leerplicht, schoolbegeleiding, logopedie, volwasseneneducatie en afspraken in de Lokale Educatieve Agenda (LEA).
    Ook leefbaarheid en vrije tijd vallen binnen dit programma. Er wordt ingezet op goede voorzieningen in de gemeente wat de leefbaarheid bevordert. Het gaat hierbij niet alleen om fysieke voorzieningen maar ook de kracht van de samenleving is een belangrijk uitgangspunt.  
    Sport en sportbeleving, cultuur maar ook recreatie en toerisme zijn belangrijke pijlers op het gebied van onderwijs en vrije tijd.

    Programma 5: Onderwijs en vrije tijd

    Portefeuillehouders en producten

    Portefeuillehouder

    Product

    Portefeuillehouder Von Martels

    1. Basisonderwijs, exclusief onderwijshuisvesting
    2. Basisonderwijs, onderwijshuisvesting
    3. Voortgezet onderwijs, exclusief onderwijshuisvesting
    4. Voortgezet onderwijs, onderwijshuisvesting
    5. Gemeenschappelijke baten/lasten van het onderwijs
    6. Leerplicht
    7. Leerlingenvervoer
    8. Volwasseneducatie
    1. Openbaar bibliotheekwerk
    2. Vormings- en ontwikkelingswerk
    3. Cultuurondersteunende activiteiten
    4. Sport
    5. Groene sportvelden en terreinen
    6. Kunst
    7. Recreatie en toerisme
    8. Kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
    9. Multifunctionele accommodaties
    Programma 5: Onderwijs en vrije tijd

    Belangrijke ontwikkelingen

    Ontwikkelingen onderwijs(huisvesting)
    De toekomstbestendigheid van en de toenemende leegstand in scholen blijft de komende jaren de nodige aandacht vragen, waarbij wij de mogelijkheid van herschikking van scholen bekijken. Eerste prioriteit die wij hierin aanhouden, is de scholensituatie in de kern Nieuwleusen. Afzonderlijk punt van aandacht is het behoud van het voortgezet onderwijs. Verdere uitwerking zullen we plaats laten vinden op basis van besluitvorming over het integraal huisvestingsplan. Hiernaast gaan we de mogelijkheden onderzoeken van overdracht van bevoegdheden aan schoolbesturen (doordecentralisatie).

    Kulturhusconcept Nieuwleusen
    Stapsgewijs vindt de ontwikkeling van het project WOC Campus Nieuwleusen plaats. Invulling van het voormalig Rabokantoor en renovatie/nieuwbouw sporthal de Schakel zijn de eerste stappen in de ontwikkeling. Het jaar 2016 zal vooral in het teken staan van de beantwoording van de vraag of, en zo ja in welke mate, het onderwijs deel gaat uitmaken van de realisering van het Kulturhusconcept Nieuwleusen.

    Sport
    Eind 2016 eindigt de huidige Kadernota bewegen en sport. Wij gaan geen hele nieuwe nota opstellen, in 2016 vindt herijking plaats.

    Kunst en Cultuur
    Gemeente Dalfsen
    In 2016 loopt het project cultuurarrangement af. Dit project had als doel om een impuls te geven aan het cultuurbeleid in de gemeente Dalfsen. In 2016 zal een evaluatie plaatsvinden van het cultuurarrangement wat gebruikt wordt als input voor nieuw cultuurbeleid dat start in 2017.

    Provincie Overijssel
    In 2017 start het nieuwe provinciale kunst en cultuurbeleid. Vanuit het provinciale hoofdlijnen akkoord lijkt er wederom aandacht te zijn voor cultuureducatie. Daarnaast is er aandacht voor cultuurparticipatie in combinatie met het sociaal domein. Hoe dit precies vorm krijgt is nog niet duidelijk, maar het zal gaan om de inzet van kunst en cultuur als middel binnen het sociaal domein en het welzijnswerk.

    Landelijk
    Landelijk wordt er fors ingezet op het belang van cultuureducatie en specifiek muziekonderwijs. In het voorjaar van 2015 heeft het ministerie van OCW een impulsregeling muziekonderwijs aangekondigd met een investering van € 25 miljoen. Vanuit onder andere het Oranjefonds en de Joop van den Ende Foundation wordt dit bedrag verdubbeld. Er wordt ingezet op het scholen van leerkrachten om beter muziekonderwijs te kunnen verzorgen en op een samenwerking met lokale muziekverenigingen.
    Wanneer de scholen in Dalfsen inspelen op deze ontwikkeling kan dit een investering van € 80.000 zijn voor muziekonderwijs.

    Bibliotheek
    In het huidige bibliotheekbeleid is als een van de prestaties richting bibliotheek gesteld om het ledenaantal van 2012 (8.629) minimaal te behouden tot en met 2018. Deze prestatie komt voort uit de investeringen die we als gemeente doen in het retail concept van de bibliotheek en de positieve ervaringen wat betreft ledenaantallen op dit concept in Overijssel.
    Helaas blijkt de landelijke trend wat betreft het afnemen van het ledenaantal ook effect te hebben op onze bibliotheek. In 2014 was het ledenaantal 8421. Niet een grote daling in vergelijk tot de landelijke cijfers, maar wel een daling. De bibliotheek probeert door diverse acties haar ledenaantal te stabiliseren, maar de daling laat ook zien hoe belangrijk het is dat de bibliotheek zich naast haar primaire taak op gebied van het uitlenen van boeken gaat richten op haar culturele en sociale taak.
    Dit is dan ook waar de bibliotheek zich de komende tijd op gaat richten in samenwerking met de verschillende partners binnen de kulturhusgedachte en in samenwerking met onderwijs.

    Herziening beleid voorschoolse voorzieningen en educatie
    In 2016 verwachten wij dat het rijk de beleidsvoornemens in het kader van harmonisatie van de kinderopvang en het peuterspeelzaalwerk bekend zal maken. De verwachting is dat dit consequenties zal hebben voor 2018. Naar aanleiding van de informatie van het rijk zullen wij in 2016 het beleid voorschoolse voorzieningen en educatie herzien.

    Programma 5: Onderwijs en vrije tijd

    Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

    5.1 Voorkomen en terugdringen voortijdig schooluitval

    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
    Alle leerplichtige en kwalificatieplichtige jongeren staan ingeschreven bij een onderwijsinstelling en bezoeken de school geregeld (Leerplichtwet). In het verlengde: voorkomen en terugdringen voortijdig schooluitval (Regionaal Meld en Coördinatiepunt RMC).

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    aantal verzuimmeldingen volgens wettelijke norm

    Jeugdvolgsysteem

    149*

    140

    135

    130

    125

    aantal nieuw voortijdig schoolverlaters

    Jeugdvolgsysteem

    30*

    29

    28

    27

    26

    * Cijfers nulmeting gebaseerd op schooljaar 2013-2014. Verantwoording vindt plaats op basis van cijfers per schooljaar.

    Wat gaan we er voor doen?

    • Binnen vijf werkdagen oppakken van de meldingen schoolverzuim.
    • Organiseren van voorlichtingsactiviteiten.

    5.2 Bevorderen bewegen en sporten

    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
    Voor jong en oud is het belangrijk dat zij kiezen voor een gezonde leefstijl en een actieve vrijetijdsbesteding. Wij willen bewegen en sporten bevorderen en daarvoor zoeken wij de samenwerking met onze sociale partners. Uitgangspunt is handhaving van de percentages van de nulmeting.

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016 t/m 2019

    Voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen

    Gezondheids-atlas GGD

    4 t/m 11 jaar
    12 t/m 15 jaar
    16 t/m 23 jaar
    18 t/m 64 jaar
    65 en ouder

    86% (2013)
    89% (2011)
    49% (2011)
    70% (2012)
    64% (2011)

    *

    * De meting vindt eens in de vier jaar plaats. Dit betekent dat in 2016 de meting zal plaatsvinden voor de leeftijdscategorie 18 t/m 64 en in 2017 voor de leeftijdscategorie 4 t/m 11 jaar etcetera. De percentages zoals genoemd in de nulmeting hanteren wij als streefwaarden voor de daarop volgende jaren.

    Wat gaan we er voor doen?

    • Via het project Samen Actief, met behulp van provinciale middelen, buurtsportcoaches, welzijnsinstellingen en actieve ouderen, niet-actieve ouderen stimuleren te gaan bewegen.
    • Voortzetting van het Jeugdsportfonds.

    5.3 Cultuurarrangement


    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
    Met het project cultuurarrangement willen we de culturele infrastructuur in Dalfsen verduurzamen door  verbinding te leggen tussen cultuur en toerisme, samenwerking bevorderen en onze culturele verenigingen versterken.

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    Aantal projecten waarin samenwerking centraal staat binnen kunst en cultuur activiteiten in Dalfsen.

    Meting 2015

    6

    7

    7

    7

    7

    Aantal (nieuwe) culturele en sport verenigingen dat deelneemt aan een scholingsaanbod

    Meting 2015

    8

    8

    -*

    -

    -

    * In 2017 staat er een - omdat de gelden vanuit het cultuurarrangement op zijn en dit project afgerond is.

    Wat gaan we er voor doen?

    • Acht sport en cultuurverenigingen nemen deel aan een scholingsaanbod.
    • De week van de amateurkunst 2016 wordt door een werkgroep georganiseerd.
    • Er worden vijf evenementen op het gebied van cultuur en toerisme ondersteund vanuit het cultuurarrangement.
    • Er is een voortzetting van de bestaande samenwerking in het Vechtdal rondom het cultuurarrangement.
    • Er wordt een gezamenlijke afsluiting van het cultuurarrangement in het Vechtdal georganiseerd.

    5.4 Cultuureducatie


    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
    Scholen ontwikkelen een eigen cultuurprogramma op school passend bij het onderwijsaanbod en visie van de school. Hierdoor ontstaat er een verankering van cultuureducatie binnen het onderwijsprogramma.

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    Aantal scholen met een cultuurbeleidplan in Dalfsen

    Combinatie-functionaris en verantwoording subsidiegelden basisscholen

    12

    16

    18

    18

    18

    Wat gaan we er voor doen?

    • De combinatiefunctionaris cultuur ondersteunt de scholen bij de integratie van cultuur binnen het onderwijs.
    • Er wordt een gezamenlijke studiedag rondom cultuureducatie voor de basisscholen georganiseerd.
    • De combinatiefunctionaris cultuur ondersteunt scholen die willen inspelen op de mogelijkheden die landelijk worden geboden op het gebied van muziekonderwijs.

    5.5 Bibliotheek

    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
    We willen een toekomstbestendige bibliotheek ontwikkelen in Dalfsen waar ontmoeting, talentontwikkeling en het verkrijgen van informatie centraal staat. De bibliotheek heeft een vestiging in de vijf kernen van de gemeente en is bij voorkeur gehuisvest in een kulturhus. De bibliotheek heeft de opdracht om hiervoor projectplannen te ontwikkelen. We hebben deze plannen beoordeeld op kwaliteit en haalbaarheid en gaan monitoren of deze goed worden uitgevoerd.

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    Aantal vrijwilligers

    Bibliotheek

    41
    (2012)

    47

    49

    50

    50

    Aantal leden van de bibliotheek

    Bibliotheek

    8.629
    (2012)

    > 8.629

    > 8.629

    > 8.629

    > 8.629

    Wat gaan we er voor doen?
    Wij monitoren de speerpunten waarop de bibliotheek gaat inzetten, te weten:

    • een samenwerking met de basisscholen in Dalfsen;
    • de aanpak van laaggeletterdheid en deze te verminderen;
    • een leidende rol te spelen in de gezamenlijke programmering in Kulturhus de Trefkoele +.
    • een bibliotheeklocatie en Anjerpunt te realiseren in Hoonhorst.

    5.6 Recreatie en toerisme (vrijetijdseconomie)


    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
    Recreatie en toerisme vormen belangrijke pijlers voor de economie van onze gemeente. Wij bevorderen recreatie en toerisme door onder andere, het continueren van de samenwerking in Vechtdalverband om zo het A-merk “Vechtdal” zichtbaar te laten zijn.
    We streven daarnaast  naar het aanbrengen van voorzieningen in of nabij de Vecht als gebiedsontwikkeling binnen het vervolg van het provinciale programma Ruimte voor de Vecht tot 2018 (o.a. vergroten natuurbeleving en inbreng in de discussie over de bevaarbaarheid van de Vecht). Acties/projecten zijn afhankelijk van prioritering binnen het programma Ruimte voor de Vecht.
    Ook willen we Vechtdalbrede toeristische routes (meerjarenproject) verder ontwikkelen en dragen we bij aan de uitwerking van de bestuurlijke agenda Vechtdal (Vechtdalkompas: visie op voeding, zorg, verblijf, water en organisatie).

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    Aantal werkzame personen in de sector

    Lisa/Biro

    802
    (2012)

    950

    950

    950

    950

    Aantal overnachtingen (dagrecreatie niet meetbaar)

    Gemeente

    172.000
    (2012)

    176.000

    176.000

    176.000

    176.000

    Wat gaan we er voor doen?

    • Deelname aan en inbreng van gemeentelijke projecten binnen het provinciale programma Ruimte voor de Vecht en de bestuurlijke agenda Vechtdal.
    Programma 5: Onderwijs en vrije tijd

    Relevante beleidsplannen en verordeningen

    Programma 5: Onderwijs en vrije tijd

    Wat mag het kosten?

    Exploitatie en reserve mutaties

    Bedragen x € 1.000

    Onderwijs en vrije tijd Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
    2014 2015 2016 2017 2018 2019
    Lasten -12.364 -6.175 -6.006 -5.956 -5.922 -5.903
    Baten 307 275 320 323 325 328
    Saldo van lasten en baten -12.057 -5.900 -5.685 -5.633 -5.596 -5.575
    Storting in reserves 0 -46 -69 -64 -59 -53
    Onttrekking aan reserves 0 575 231 202 197 191
    Resultaat -12.057 -5.371 -5.524 -5.495 -5.458 -5.437

    Uitsplitsing per product en reserves

    Bedragen x € 1.000

    Product Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
    2014 2015 2016 2017 2018 2019
    Basisonderwijs excl huisv O&B -35 -98 -98 -98 -98 -98
    Basisonderwijs huisvesting O&B -307 -1.049 -1.015 -996 -967 -943
    Bijz basisonderw excl huisv -71 0 0 0 0 0
    Bijz basisonderw huisvesting -767 0 0 0 0 0
    Bijz voortgezet onderw excl hv 0 0 0 0 0 0
    Bijz voortgezet onderw huisv -8 0 0 0 0 0
    Gem. baten/lasten vh onderwijs -1.058 -869 -939 -942 -945 -948
    VGO onderwijshuisvesting O&B 0 -7 -7 -7 -7 -7
    Volwasseneneducatie 0 0 0 0 0 0
    Sport -1.221 -1.351 -1.304 -1.273 -1.280 -1.281
    Groene sportvelden/terreinen -522 -465 -460 -457 -446 -444
    Musea -196 -1 -1 -1 -1 -1
    Openbaar groen/openluchtrecr. -176 -175 -177 -175 -167 -168
    Ov recreatieve voorzieningen -6.428 -261 -164 -162 -160 -158
    Kinderdagopvang -443 -510 -442 -443 -444 -445
    Vreemdelingen 0 -97 -110 -110 -110 -110
    Openbaar bibliotheekwerk -511 -653 -610 -610 -610 -610
    Vormings- en ontwikkelingswerk -154 -140 -144 -144 -145 -146
    Kunst -159 -225 -214 -215 -216 -217
    Saldo van lasten en baten -12.057 -5.900 -5.685 -5.633 -5.596 -5.575
    Mutaties reserves functie 0/9 0 529 161 138 138 138
    Resultaat -12.057 -5.371 -5.524 -5.495 -5.458 -5.437

    Grafische weergave van lasten en baten naar product

    Programma 5: Onderwijs en vrije tijd

    Analyse afwijkingen 2015 t.o.v. 2016

    Bedragen x € 1.000

    Per product 2015 2016 Verschil
    Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
    Basisonderwijs excl huisv O&B -98 0 -98 -98 0 -98 0 0 0
    Basisonderwijs huisvesting O&B -1.049 0 -1.049 -1.015 0 -1.015 34 0 34
    Bijz basisonderw excl huisv 0 0 0 0 0 0 0 0 0
    Bijz basisonderw huisvesting 0 0 0 0 0 0 0 0 0
    Bijz voortgezet onderw excl hv 0 0 0 0 0 0 0 0 0
    Bijz voortgezet onderw huisv 0 0 0 0 0 0 0 0 0
    Gem. baten/lasten vh onderwijs -930 61 -869 -1.000 62 -939 -71 1 -70
    VGO onderwijshuisvesting O&B -7 0 -7 -7 0 -7 0 0 0
    Volwasseneneducatie -55 55 0 -55 55 0 0 0 0
    Sport -1.467 116 -1.351 -1.465 161 -1.304 2 45 47
    Groene sportvelden/terreinen -496 31 -465 -491 31 -460 4 0 5
    Musea -1 0 -1 -1 0 -1 0 0 0
    Openbaar groen/openluchtrecr. -175 0 -175 -177 0 -177 -2 0 -2
    Ov recreatieve voorzieningen -261 0 -261 -164 0 -164 96 0 96
    Kinderdagopvang -522 12 -510 -454 12 -442 68 0 68
    Vreemdelingen -97 0 -97 -110 0 -110 -13 0 -13
    Openbaar bibliotheekwerk -653 0 -653 -610 0 -610 43 0 43
    Vormings- en ontwikkelingswerk -140 0 -140 -144 0 -144 -4 0 -4
    Kunst -225 0 -225 -214 0 -214 10 0 10
    Saldo van lasten en baten -6.175 275 -5.900 -6.006 320 -5.685 169 46 215
    Mutaties reserves functie 0/9 -46 575 529 -69 231 161 -23 -344 -368
    Resultaat -6.221 849 -5.371 -6.075 551 -5.524 146 -298 -153

    Verschillen ten opzichte van de begroting 2015 (+=voordeel)
    Bedragen x € 1.000

    Per product Directe L & B Toerekeningen Kap.Lasten Toerekeningen Uren Saldo voor bestemming Reserve mutaties Saldo na bestemming
    Basisonderwijs excl huisv O&B 0 0 0 0 0 0
    Basisonderwijs huisvesting O&B 15 20 -1 34 0 34
    Bijz basisonderw excl huisv 0 0 0 0 0 0
    Bijz basisonderw huisvesting 0 0 0 0 0 0
    Bijz voortgezet onderw excl hv 0 0 0 0 0 0
    Bijz voortgezet onderw huisv 0 0 0 0 0 0
    Gem. baten/lasten vh onderwijs -49 0 -21 -70 0 -70
    Mutaties reserves functie 0/9 0 0 0 0 -368 -368
    VGO onderwijshuisvesting O&B 0 0 0 0 0 0
    Volwasseneneducatie 0 0 0 0 0 0
    Sport 43 -1 -40 3 44 47
    Groene sportvelden/terreinen 0 14 -10 4 1 5
    Musea 0 0 0 0 0 0
    Openbaar groen/openluchtrecr. -1 4 -5 -2 0 -2
    Ov recreatieve voorzieningen 93 3 0 96 0 96
    Kinderdagopvang 72 0 -5 68 0 68
    Vreemdelingen -13 0 0 -13 0 -13
    Openbaar bibliotheekwerk 44 0 -1 43 0 43
    Vormings- en ontwikkelingswerk -1 0 -3 -4 0 -4
    Kunst 11 0 -6 5 5 10
    Totaal programma 215 40 -91 164 -317 -153

    Financiële afwijkingen

    Hieronder volgt een toelichting van  verschillen groter dan € 50.000. Het betreft de verschillen tussen de begroting 2016 en de begroting 2015 (inclusief alle begrotingswijzigingen).

    Gem. baten/lasten vh onderwijs

    € 70.000

    Hieronder valt het leerlingenvervoer. Bij de voorjaarsnota 2015 is aangegeven dat er voor 2015 een voordeel van € 100.000 zou zijn en voor 2016 en verder een voordeel van € 50.000. Dit geeft een verschil van € 50.000. Daarnaast wordt er voor € 20.000 meer aan apparaatskosten doorberekend in verband met meer inzetvan personeel om leerlingen met het openbaar vervoer of op de fiets te laten gaan.

    Mutaties reserve Programma 5

    € 368.000

    In 2015 zijn de volgende bedragen incidenteel beschikbaar gesteld:
    Resultaatbestemming jaarrekening 2014: € 162.000
    Onttrekkingen (of verlaging van de onttrekking) uit de reserve:
    MOP onderwijs                                          € 20.000
    Beschikbaar blijven Molendijk                    € 21.000
    Haalbaarheidsonderzoek Kultuurhus         € 22.000
    Inhuur onderzoek WOC                             € 35.000
    Incidenteel inzet personeel                        € 45.000
    Kapitaallasten kunstgrasvelden                 € 32.000
    Kadernota sport en bewegen                      € 7.000
    De claim op de geblokkeerde reserve is in 2016 hoger in verband met de kapitaallasten van het pand Rabobank (€ 24.000).

    Overige recratieve voorzieningen

    € 96.000

    Voor 2015 is er voor onderzoek WOC Campus Nieuwleusen in totaal € 93.000 geraamd. In 2016 zijn hiervoor tot op heden geen kosten meer geraamd. Daarnaast zijn de kapitaallasten met € 3.000 verminderd  ten opzichte van 2015.

    Kinderdagopvang

    € 68.000

    In 2015 is er een resultaatbestemming geweest voor VVE (Voor en vroegschoolse educatie) dus een verhoging van het budget (€ 76.000). Dit is in 2016 niet het geval. Overige wijzigingen € 8.000.