Inleiding

    Voor u ligt de programmabegroting 2016-2019. Het is de tweede programmabegroting in de raadsperiode 2014-2018. Het bestuursprogramma, met daarin de bestuurlijke speerpunten van gemeenteraad, coalitie en het college van burgemeester en wethouders, ligt aan de basis van deze begroting. De programma-indeling is ten opzichte van de vorige begroting niet gewijzigd. Bij de programma's wordt beschreven, naast eventuele belangrijke ontwikkelingen, wat we willen bereiken, wat we ervoor gaan doen en wat het mag kosten. Door middel van de eerste en tweede bestuursrapportage en de jaarrekening informeren wij u over de uitvoering van alle prestaties.

    De uitgangspunten voor de begroting 2016-2019 zijn bij de voorjaarsnota 2015 vastgesteld. In de voorjaarsnota zijn in principe alle financiële ontwikkelingen (wijzigingen van begrotingsbedragen) meegenomen, zij stelt dus de kaders voor de meerjarenbegroting. Alleen echt belangrijke mutaties die ten tijde van de voorjaarsnota nog niet bekend waren, zijn nu nog meegenomen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de nota reserves en voorzieningen die in september is vastgesteld. Vanwege de geautomatiseerde totstandkoming en het werken met "duizendtallen" van de financiële tabellen en overzichten, kan het voorkomen dat een afrondingsverschil ontstaat.

    Verder hebben we ingezet op het meer SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) formuleren van de doelen, indicatoren en prestaties. Daar waar doelen (nog) niet goed van passende indicatoren kunnen worden voorzien, hebben wij dit achterwege gelaten. Wij streven wat dit betreft naar kwaliteit en niet naar kwantiteit.

    Digitale begroting
    Voortkomend uit het verbetertraject planning & control hebben we dit jaar voor het eerst een digitale begroting gemaakt. We hadden dit al voor de jaarrekening 2014 gedaan maar nu ook voor de begroting. Met de webversie is zo’n dik financieel document meer dynamisch en toegankelijk gemaakt voor alle lezers. De informatie is doorklikbaar en daardoor sneller te vinden.

    Begroting in een oogopslag: infographic
    Om de begroting nog toegankelijker te maken voor burgers hebben we voor deze begroting ook voor het eerst een infographic gemaakt. Dit geeft in één oogopslag inzicht in hoeveel geld er binnenkomt en waaraan het wordt uitgegeven. Hierdoor is het niet meer nodig om de begroting van jaarlijks 130 pagina’s door te nemen. We proberen hierdoor complexe informatie voor iedereen toegankelijk te maken.

    Aanpassing controleprotocol
    De accountant heeft naar aanleiding van de jaarrekeningcontroles afgelopen jaren onder andere gewezen op de risico’s omtrent de aanbestedingsprocedures.
    Wij stellen voor om, in afwijking van het controleprotocol 2014-2017, de rechtmatigheidscontrole op het onderdeel aanbesteding te beperken tot alleen de Europese aanbestedingsprocedures. De overige aanbestedingsprocedures maken derhalve geen deel meer uit van de rechtmatigheidscontrole door de accountant.
    Het belangrijkste argument om de rechtmatigheidscontrole te beperken is het feit dat als er een kleine procesfout wordt geconstateerd, dan wordt die fout geëxtrapoleerd over het totaal van de financiële omvang van de inkopen. Hierdoor wordt de 1% / 3% norm al zeer snel overschreden met als gevolg geen goedkeurende verklaring voor rechtmatigheid. Dit houdt uiteraard niet in dat er geen interne controle meer plaatsvindt op de overige inkopen en aanbestedingen.

    Nieuwe financiële kengetallen
    Op basis van het BBV (Beheer, Begroting en Verantwoording) moeten wij vanaf deze begroting een basisset van vijf financiële kengetallen verplicht opnemen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. Het gaat hier om:

    1. Netto schuld quote
    2. Solvabiliteitsratio
    3. Kengetal Grondexploitatie
    4. Structurele exploitatieruimte
    5. Belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonshuishouden

    Het doel van deze kengetallen is snel inzicht verkrijgen in de financiële positie van de gemeente, maar ook het beter vergelijken van gemeenten en het over de jaren heen zichtbaar worden van trends die mogelijk aanpassingen in beleid en/of uitvoering tot gevolg kunnen hebben.

    Een sluitende meerjarenbegroting
    Wij zijn er trots op dat wij, zonder te hoeven bezuinigen, er weer in geslaagd zijn u een sluitende meerjarenbegroting aan te bieden. Een kwalitatief verbeterde begroting met veel doelen en prestaties die wij de komende jaren willen gaan realiseren. Er staat ons dus heel wat te doen, maar we gaan deze uitdaging graag aan!

    Burgemeester en wethouders van Dalfsen.
    Oktober 2015

    Samenstelling van het bestuur

    De gemeenteraad heeft in de gemeente Dalfsen 21 leden. Het college bestaat uit de burgemeester, de heer H.C.P. Noten en drie wethouders, de heer N.L. Agricola, de heer M.R.H.M. von Martels en de heer R.W.J. van Leeuwen.
    De gemeentesecretaris/algemeen directeur, de heer J.H.J. Berends is bij de vergaderingen van B&W aanwezig als secretaris en adviseur.

    Samenstelling college van B&W

    Na de verkiezingen in 2014 is de samenstelling van ons college als volgt:

    v.l.n.r. wethouder Von Martels, wethouder Van Leeuwen, wethouder Agricola en burgemeester Noten.

    Het college vergadert iedere week op dinsdag. Ieder lid van B&W is verantwoordelijk voor een aantal specifieke beleidsterreinen (portefeuilles) van de gemeente.

    Portefeuilleverdeling college van B&W

    Burgemeester drs. H.C.P. Noten
    Kabinet en representatie, dienstverlening algemene bestuurlijke aangelegenheden, openbare orde en veiligheid, rampenbestrijding, bestuurszaken en communicatie, privaatrechtelijke en juridische zaken, personeel en organisatie, strategische beleidsvorming, burgerzaken, internationale aangelegenheden, intergemeentelijke samenwerking, facilitaire zaken, informatievoorziening en automatisering, project WOC campus Nieuwleusen (coördinerend; in samenwerking met wethouder Van Leeuwen) en project Waterfront (in samenwerking met wethouder Van Leeuwen).

    Wethouder N.L. Agricola
    Economische zaken, agrarische zaken en plattelandsvernieuwing, openbare werken, beheer en onderhoud gemeentelijke gebouwen, milieu en duurzaamheid, afvalbeleid, integrale handhaving, ruimtelijke ontwikkeling, volkshuisvesting, monumenten en archeologie.

    Wethouder jhr. M.R.H.M. von Martels
    Welzijn, jeugd(hulp), gehandicaptenbeleid, WMO, sport, sportaccommodaties (beheer), cultuur, maatschappelijk werk, volksgezondheid, recreatie en toerisme, onderwijs en educatie, coördinatie beleid kernen en project Ruimte voor de Vecht.

    Wethouder drs. R.W.J. van Leeuwen
    Werkgelegenheid en participatie, waterbeleid en waterschap, financiën, planning en control, grondexploitaties, bedrijventerreinen, structuurvisies, energiebedrijven, werkvoorzieningschappen (WEZO/Larcom), Stichting Dalfsen Werkt, verkeer en vervoer, project Waterfront (coördinerend; in samenwerking met burgemeester Noten), project WOC campus Nieuwleusen (in samenwerking met burgemeester Noten) en project Kroonplein.

    Samenstelling gemeenteraad

    Van links naar rechts
    Zittend op eerste rij: Janine Schiphorst (CDA), Hans Ellenbroek (GB), Anne Nijburg (ChrU), Rietje Lassche (ChrU), Roelof Schuring (VVD), Johan Wiltvank (PvdA).

    Staand: Betsy Ramerman (CDA), Joost Leegwater (griffier), Theo Logtenberg (CDA), Jan Rooijakkers (D66), Aalt Westerman (GB) inmiddels vervangen door Ingrid Kappert, Jos Ramaker (GB), André Schuurman (GB), Jan Uitslag (CDA), Herman Kleine Koerkamp (GB), Inge Snijder (GB), Gerard Jutten (GB), Luco Nijkamp (ChrU), Roel Kouwen (CDA), Evert Jan Hof (GB), Peter Meijerink (GB), Han Noten (voorzitter), Arie Koetsier (CDA).

    De gemeenteraad van Dalfsen heeft de volgende zetelverdeling:

    Zetelverdeling

    2014-2018

    Gemeentebelangen

    9

    CDA

    6

    ChristenUnie

    3

    Partij van de Arbeid

    1

    D66

    1

    VVD

    1

    Totaal

    21