Programma 2

    Openbare orde en veiligheid

    Het programma omvat het integrale veiligheidsbeleid waarin de gemeente een regierol vervult ten opzichte van politie, justitie, ketenpartners en burgers.

    Programma 2: Openbare orde en veiligheid

    Portefeuillehouders en producten

    Portefeuillehouder

    Product

    Portefeuillehouder Noten

    1. Brandweer en Rampenbestrijding
    2. Openbare orde veiligheid
    Programma 2: Openbare orde en veiligheid

    Belangrijke ontwikkelingen

    Doorontwikkeling team bevolkingszorg
    In 2015 heeft de Veiligheidsregio een evaluatie van het functioneren van het Team Bevolkingszorg (de gemeentelijke kolom in de rampenbestrijding en crisisbeheersing) laten uitvoeren. Op basis van een verbeterplan wordt vanaf 2016 uitvoering gegeven aan de doorontwikkeling van het team bevolkingszorg. Zo wordt onder andere gekeken naar de mogelijkheden voor een 'quick response team', waarbij de huidige teams kleiner maar daadkrachtiger worden gemaakt.

    Vergroten zelfredzaamheid van inwoners tijdens crisissituaties
    Een belangrijke leidraad van bevolkingszorg is de zelfredzaamheid van burgers. Daar waar in het verleden werd uitgegaan van het principe dat burgers in crisissituaties altijd door de overheid geholpen moeten worden en altijd een maximale zorg diende te leveren, leert de praktijk dat burgers veelal zelf voorzien in hun behoeften. De overheid anticipeert daar nog te weinig op.

    De uitgangspunten die hierin leidend zijn:

    • De overheid kan erop rekenen dat de samenleving haar verantwoordelijkheid (ook) tijdens en na een crisis neemt.
    • De overheid stemt haar Bevolkingszorg af op de (zelf)redzaamheid van de samenleving.
    • De overheid bereidt zich voor tot een realistisch zorgniveau.

    Onlosmakelijk verbonden met zelfredzaamheid is risicocommunicatie. Risicocommunicatie is communicatie over risico’s waaraan mensen blootstaan voordat zich een ramp of incident voordoet. Bij alle risicocommunicatie-activiteiten bieden we burgers een handelingsperspectief. Door over risico’s te communiceren en daarbij duidelijk aan te geven wat men zélf kan doen, voor en tijdens een incident, wordt zelfredzaamheid gestimuleerd.

    Programma 2: Openbare orde en veiligheid

    Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

    2.1 Integrale veiligheid

    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?

    Op basis van objectieve en subjectieve veiligheidscijfers zijn in 2014 de nieuwe prioriteiten voor het integrale veiligheidsbeleid voor de komende jaren geformuleerd. De resultaten die we willen bereiken zijn gericht op de gehele looptijd van het integrale veiligheidsbeleid 2015-2018. In 2018 wordt een nieuwe veiligheidsanalyse (Veiligheidsmonitor en politiecijfers) gehouden waarmee we kunnen vaststellen of de vooraf gestelde doelstellingen zijn behaald. Speerpunten voor 2016 e.v. zijn de aanpak van woninginbraken, jeugd, alcohol en drugs en te hard rijden. Concrete uitvoeringmaatregelen zijn vastgelegd in het Uitvoeringsprogramma 2015-2016.

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    Inbraakcijfers

    Jaarcijfers politie

    125
    (2013)

    100

    75

    50

    50*

    Percentage inwoners dat bij de volgende Veiligheidsmonitor aangeeft dat 'te hard rijden' in de buurt vaak voorkomt

    Veiligheidsmoni-tor 2018

    27%
    (2013)

    17%

    * in het nieuwe integrale veiligheidsbeleid 2019 zullen nieuwe doelstellingen geformuleerd worden. Nu gaan we uit van 2018=2019.

    Wat gaan we er voor doen?

    • Geven van concrete tips en adviezen aan burgers om bewustwording te creëren dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun veiligheid en hoe die veiligheid kan worden verbeterd.
    • Uitvoering geven aan het jaarlijkse actieplan verkeersveiligheid.
    • In samenwerking met politie en VVN zetten wij ons in op meer bewustwording van de verkeersdeelnemers over hun rijgedrag.
    • Het huidige alcoholmatigings- en ketenbeleid op basis van de cijfers uit het GGD Gezondheidsonderzoek 2015 evalueren en waar nodig bijstellen.
    • Monitoren van de invloed van de verhoogde leeftijdsgrens (alcohol) op het aantal keten en indien noodzakelijk samen met politie en jongerenwerk maatregelen ondernemen.

    2.2 Veiligheidsregio / Team Bevolkingszorg

    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
    Samen met de andere gemeentes binnen Veiligheidsregio IJsselland uitvoering geven aan de maatregelen zoals vastgelegd in het verbeterplan Bevolkingszorg. Het doel is een kleiner, beter geoefend team met meer bagage van daadwerkelijke inzetten, eenduidig gefaciliteerd, gevuld met mensen die gesolliciteerd hebben op die functie en qua ambities, competenties en motivatie beter aansluiten bij de behoefte die er 24*7 nodig is voor goede bevolkingszorg als het er op aan komt.

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    Deelname aan opleiding, trainingen en oefeningen door leden team bevolkingszorg

    gemeente

    3

    3

    3

    3

    3

    Wat gaan we er voor doen?

    • De leden van het Team Bevolkingszorg uit de gemeente Dalfsen nemen deel aan de opleidingen, trainingen en oefeningen. Het belang hiervan wordt onderstreept: Rampenbestrijding en crisisbeheersing vinden wij belangrijk en dus wordt men geacht hieraan deel te nemen.   

    2.3 Vergroten zelfredzaamheid inwoners tijdens crisissituaties


    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
    Het vergroten van de zelfredzaamheid bij crisissituaties van de inwoners van de gemeente Dalfsen.

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    Aantal publicaties over risico's en bijbehorende handelingsperspectie-ven

    Lokale media (KernPunten) en gemeentelijke website

    6
    (2015)

    6

    6

    6

    6

    Wat gaan we er voor doen?

    • Plaatsen van publicaties over risico’s waarin inwoners van de gemeente Dalfsen blootstaan voordat zich een ramp of crisis voordoet en hen daarbij handelingsperspectieven bieden voor het geval zich daadwerkelijk een calamiteit voordoet.
    Programma 2: Openbare orde en veiligheid

    Relevante beleidsplannen en verordeningen

    Programma 2: Openbare orde en veiligheid

    Wat mag het kosten?

    Exploitatie en reserve mutaties

    Bedragen x € 1.000

    Openbare orde en veiligheid Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
    2014 2015 2016 2017 2018 2019
    Lasten -2.152 -2.355 -2.373 -2.377 -2.382 -2.386
    Baten 50 54 45 45 46 46
    Saldo van lasten en baten -2.102 -2.300 -2.328 -2.332 -2.336 -2.340
    Resultaat -2.102 -2.300 -2.328 -2.332 -2.336 -2.340

    Uitsplitsing per product en reserves

    Bedragen x € 1.000

    Product Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
    2014 2015 2016 2017 2018 2019
    Brandweer en rampenbestrijding -1.706 -1.876 -1.881 -1.882 -1.883 -1.884
    Openbare orde en veiligheid -395 -425 -447 -450 -453 -456
    Saldo van lasten en baten -2.102 -2.300 -2.328 -2.332 -2.336 -2.340
    Resultaat -2.102 -2.300 -2.328 -2.332 -2.336 -2.340

    Grafische weergave van lasten en baten naar product

    Programma 2: Openbare orde en veiligheid

    Analyse afwijkingen 2015 t.o.v. 2016

    Bedragen x € 1.000

    Per product 2015 2016 Verschil
    Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
    Brandweer en rampenbestrijding -1.876 0 -1.876 -1.881 0 -1.881 -6 0 -6
    Openbare orde en veiligheid -479 54 -425 -492 45 -447 -13 -10 -22
    Saldo van lasten en baten -2.355 54 -2.300 -2.373 45 -2.328 -18 -10 -28
    Resultaat -2.355 54 -2.300 -2.373 45 -2.328 -18 -10 -28

    Verschillen ten opzichte van de begroting 2015 (+=voordeel)
    Bedragen x € 1.000

    Per product Directe L & B Toerekeningen Kap.Lasten Toerekeningen Uren Saldo voor bestemming Reserve mutaties Saldo na bestemming
    Brandweer en rampenbestrijding 0 0 -6 -6 0 -6
    Openbare orde en veiligheid -3 0 -20 -22 0 -22
    Totaal programma -3 0 -25 -28 0 -28

    Financiële afwijkingen

    Er is geen sprake van verschillen groter dan € 50.000 tussen de begroting 2016 en de begroting 2015 (inclusief alle begrotingswijzigingen) en derhalve volgt geen nadere toelichting.