Programma 2
Openbare orde en veiligheid
Het programma omvat het integrale veiligheidsbeleid waarin de gemeente een regierol vervult ten opzichte van politie, justitie, ketenpartners en burgers.
Het programma omvat het integrale veiligheidsbeleid waarin de gemeente een regierol vervult ten opzichte van politie, justitie, ketenpartners en burgers.
Portefeuillehouder | Product |
---|---|
Portefeuillehouder Noten |
|
Doorontwikkeling team bevolkingszorg
In 2015 heeft de Veiligheidsregio een evaluatie van het functioneren van het Team Bevolkingszorg (de gemeentelijke kolom in de rampenbestrijding en crisisbeheersing) laten uitvoeren. Op basis van een verbeterplan wordt vanaf 2016 uitvoering gegeven aan de doorontwikkeling van het team bevolkingszorg. Zo wordt onder andere gekeken naar de mogelijkheden voor een 'quick response team', waarbij de huidige teams kleiner maar daadkrachtiger worden gemaakt.
Vergroten zelfredzaamheid van inwoners tijdens crisissituaties
Een belangrijke leidraad van bevolkingszorg is de zelfredzaamheid van burgers. Daar waar in het verleden werd uitgegaan van het principe dat burgers in crisissituaties altijd door de overheid geholpen moeten worden en altijd een maximale zorg diende te leveren, leert de praktijk dat burgers veelal zelf voorzien in hun behoeften. De overheid anticipeert daar nog te weinig op.
De uitgangspunten die hierin leidend zijn:
Onlosmakelijk verbonden met zelfredzaamheid is risicocommunicatie. Risicocommunicatie is communicatie over risico’s waaraan mensen blootstaan voordat zich een ramp of incident voordoet. Bij alle risicocommunicatie-activiteiten bieden we burgers een handelingsperspectief. Door over risico’s te communiceren en daarbij duidelijk aan te geven wat men zélf kan doen, voor en tijdens een incident, wordt zelfredzaamheid gestimuleerd.
2.1 Integrale veiligheid
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Op basis van objectieve en subjectieve veiligheidscijfers zijn in 2014 de nieuwe prioriteiten voor het integrale veiligheidsbeleid voor de komende jaren geformuleerd. De resultaten die we willen bereiken zijn gericht op de gehele looptijd van het integrale veiligheidsbeleid 2015-2018. In 2018 wordt een nieuwe veiligheidsanalyse (Veiligheidsmonitor en politiecijfers) gehouden waarmee we kunnen vaststellen of de vooraf gestelde doelstellingen zijn behaald. Speerpunten voor 2016 e.v. zijn de aanpak van woninginbraken, jeugd, alcohol en drugs en te hard rijden. Concrete uitvoeringmaatregelen zijn vastgelegd in het Uitvoeringsprogramma 2015-2016. Hoe meten we dat?
* in het nieuwe integrale veiligheidsbeleid 2019 zullen nieuwe doelstellingen geformuleerd worden. Nu gaan we uit van 2018=2019. Wat gaan we er voor doen?
2.2 Veiligheidsregio / Team Bevolkingszorg Meerjarig doel: wat willen we bereiken? Hoe meten we dat?
Wat gaan we er voor doen?
2.3 Vergroten zelfredzaamheid inwoners tijdens crisissituaties
|
Hoe meten we dat?
Indicator | Bron | Nulmeting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal publicaties over risico's en bijbehorende handelingsperspectie-ven | Lokale media (KernPunten) en gemeentelijke website | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Wat gaan we er voor doen?
Richtinggevende documenten van de gemeente Dalfsen bij dit programma zijn:
Bedragen x € 1.000
Openbare orde en veiligheid | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Lasten | -2.152 | -2.355 | -2.373 | -2.377 | -2.382 | -2.386 |
Baten | 50 | 54 | 45 | 45 | 46 | 46 |
Saldo van lasten en baten | -2.102 | -2.300 | -2.328 | -2.332 | -2.336 | -2.340 |
Resultaat | -2.102 | -2.300 | -2.328 | -2.332 | -2.336 | -2.340 |
Bedragen x € 1.000
Product | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Brandweer en rampenbestrijding | -1.706 | -1.876 | -1.881 | -1.882 | -1.883 | -1.884 |
Openbare orde en veiligheid | -395 | -425 | -447 | -450 | -453 | -456 |
Saldo van lasten en baten | -2.102 | -2.300 | -2.328 | -2.332 | -2.336 | -2.340 |
Resultaat | -2.102 | -2.300 | -2.328 | -2.332 | -2.336 | -2.340 |
Bedragen x € 1.000
Per product | 2015 | 2016 | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Brandweer en rampenbestrijding | -1.876 | 0 | -1.876 | -1.881 | 0 | -1.881 | -6 | 0 | -6 |
Openbare orde en veiligheid | -479 | 54 | -425 | -492 | 45 | -447 | -13 | -10 | -22 |
Saldo van lasten en baten | -2.355 | 54 | -2.300 | -2.373 | 45 | -2.328 | -18 | -10 | -28 |
Resultaat | -2.355 | 54 | -2.300 | -2.373 | 45 | -2.328 | -18 | -10 | -28 |
Verschillen ten opzichte van de begroting 2015 (+=voordeel)
Bedragen x € 1.000
Per product | Directe L & B | Toerekeningen Kap.Lasten | Toerekeningen Uren | Saldo voor bestemming | Reserve mutaties | Saldo na bestemming |
---|---|---|---|---|---|---|
Brandweer en rampenbestrijding | 0 | 0 | -6 | -6 | 0 | -6 |
Openbare orde en veiligheid | -3 | 0 | -20 | -22 | 0 | -22 |
Totaal programma | -3 | 0 | -25 | -28 | 0 | -28 |
Financiële afwijkingen
Er is geen sprake van verschillen groter dan € 50.000 tussen de begroting 2016 en de begroting 2015 (inclusief alle begrotingswijzigingen) en derhalve volgt geen nadere toelichting.