De bedrijfsvoering is ondersteunend en adviserend aan de bedrijfsorganisatieonderdelen, het gemeentebestuur, directie en management. De bedrijfsvoering is dusdanig doorontwikkeld dat deze in fase 2 zit van het Overheidsontwikkelmodel. Het Overheidsontwikkelmodel passen we organisatiebreed toe.
In deze paragraaf gaan wij in op organisatieontwikkeling, Lean werken, personeelsbeleid, samenwerking, inkoopbeleid, informatievoorziening & automatisering, Geo-informatie en documentbeheer en juridische kwaliteitszorg.
Ambtelijke organisatie
Op 1 januari 2015 zijn we gestart met een nieuwe organisatiestructuur. Voor het komende jaar ligt de focus op het anders werken, professionalisering van de dienstverlening en het optimaliseren van een goede basis (fundament).
Het programma Ideaal, dat vorig jaar gestart is om medewerkers in dit proces te ondersteunen, loopt door in 2016. Begin 2017 is de evaluatie van de nieuwe organisatie afgerond en eventueel een verbeterplan opgesteld.
LEAN werken
LEAN werken resulteert in het verkorten van de doorlooptijden, het verminderen van de werkdruk en het efficiënter werken. Dit alles met het doel om een betere kwaliteit van dienstverlening voor onze burgers te realiseren. Een medewerker, die LEAN werkt, past in het profiel van de ideale medewerker/manager van onze organisatie.
In 2015 zijn twee medewerkers gestart met de opleiding tot lean practitioner en in 2016 zijn zij volwaardige teamleden van het LEANteam. Het team bestaat daarmee uit acht lean practitioners en dit geeft meer flexibiliteit bij het inplannen van verschillende LEANtrajecten.
In 2016 zullen minimaal zes LEAN trajecten worden uitgevoerd. Ook zal er in 2016 opnieuw aandacht worden gegeven aan het borgen van het LEAN werken. In 2015 is hier al mee gestart, door middel van het organiseren van evaluatiebijeenkomsten, voor alle reeds geLEANde werkprocessen.
Het is weer een stap op de weg naar het in 2014 geformuleerde doel van het directieteam voor het LEAN werken in Dalfsen, namelijk dat alle medewerkers in 2019 continu & structureel aan het verbeteren zullen zijn.
Ziekteverzuim
Hieronder volgt een overzicht van het ziekteverzuim over de afgelopen jaren (2015 is 1e halfjaar).
Directie en eenheidsmanagers monitoren het ziekteverzuim ieder half jaar en nemen waar nodig maatregelen om het verzuim laag te houden.
Medewerkersonderzoek
In het eerste kwartaal van het jaar 2016 staat opnieuw een medewerkersonderzoek gepland.
Bezoldigingsverordening
Per 1 januari 2016 gelden in de CAR-UWO gelijke en uniforme afspraken op het gebied van beloning. Dit is vastgelegd in een nieuw beloningshoofdstuk. Het overkoepelende doel hiervan is om te zorgen voor vereenvoudiging, uniformering en modernisering van de arbeidsvoorwaarden binnen gemeenten.
Individueel Keuze Budget (IKB)
In het cao-akkoord is afgesproken om de vakantietoelage, de levenslooptoelage, de eindejaarsuitkering en 14,4 bovenwettelijke vakantie-uren in te zetten als bronnen voor het IKB. Op het moment dat het IKB in werking treedt, vervallen de arbeidsvoorwaarden die de bronnen van het IKB vormen als zelfstandige arbeidsvoorwaarde.
De werknemer krijgt de volgende keuzemogelijkheden:
a. verlof;
b. uitbetaling;
c. (onbelaste) opleiding/training;
De invoering van het IKB vormt een verdere stap in de modernisering van de arbeidsvoorwaarden van de gemeentelijke sector.
Banenafspraak
In het sociaal akkoord van 11 april 2013 is afgesproken dat er extra banen gecreëerd worden voor mensen met een arbeidsbeperking. Vanuit het sociaal domein met onze netwerker en als werkgever gaan wij proberen mensen met een arbeidsbeperking te plaatsen (dus extern en intern). De banenafspraak is een landelijke afspraak, waarbij wij als gemeente een inspanningsverplichting hebben om hieraan te voldoen. Elke gemeente creëert in 2016 minimaal twee extra banen voor iemand in de doelgroep. Daarnaast moeten er zeven extra banen gecreëerd worden in de arbeidsmarktregio. In de banenafspraak draait het om eigen verantwoordelijkheid, de VNG geeft geen 'opdracht of 'taak' aan afzonderlijke gemeenten.
Integriteitsbeleid
Voor het jaar 2016 staat het integriteitsbeleid op het programma, het gaat om een vernieuwde gedragscode integriteit voor raadsleden, wethouders, burgemeester en ambtenaren.
Op dit moment ligt de focus op belastingsamenwerking (Gemeente- en waterschapsbelastingen Lococensus Tricijn, hierna: GBLT) en op deelneming aan het Shared Service Center (SSC) van de gemeenten Zwolle en Kampen en de provincie Overijssel op het gebied van ICT, personeels/salarisadministratie en inkoop.
De samenwerking zal met het afronden van deze projecten niet eindigen. In de komende jaren zullen wij ook op andere terreinen de mogelijkheden onderzoeken. De ‘zoekrichting’ daarbij blijft het rapport Sterker Dichtbij en zal worden toegespitst (hoewel niet uitsluitend) op het genoemde Shared Service Center of afzonderlijke partners daarbinnen. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een kleinere verkenning die we op dit moment met de gemeente Kampen uitvoeren op het gebied van GEO vastgoed. Dit heeft tot nu toe vooral een pragmatische insteek: waar kunnen we elkaar versterken? We houden hierbij voor ogen samenwerking niet te veel met elkaar te verweven, zodat we eventuele uitbesteding van deze taak aan het Shared Service Center (mocht deze in de toekomst besluiten deze taak ook uit te voeren) niet uitsluiten.
GBLT
Op het gebied van de samenwerking met GBLT zijn we in een vergevorderd stadium. Definitieve besluitvorming door de raad over toetreding tot de gemeenschappelijke regeling zal in het vierde kwartaal plaatsvinden. De toetreding tot de gemeenschappelijke regeling zal plaatsvinden per 1 januari 2016. Door de toetreding zijn we een bijdrage verschuldigd aan het GBLT. Daartegenover staat dat door de samenwerking verschillende budgetten vrijvallen. Per saldo levert de samenwerking de volgende besparing op:
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bijdrage aan GBLT | 382.000 | 382.000 | 382.000 | 382.000 | 382.000 | 382.000 | |
Totaal vrijval budgetten | 397.000 | 416.00 | 437.000 | 470.000 | 473.000 | 476.000 | |
Besparing | € 15.000 | € 34.000 | € 55.000 | € 88.000 | € 91.000 | € 94.000 |
De werkelijke besparing is lager dan hetgeen in februari 2015 aan uw raad is geschetst. De oorzaak hiervan is een hogere bijdrage aan het GBLT doordat ook de 1e lijns klant-dienstverlening zal worden uitgevoerd door het GBLT. Tevens is in de aanbieding die door het GBLT destijds is gedaan, uitgegaan van het kostenniveau van 2014. De kostenontwikkeling voor het begrotingsjaar 2016 is nu in de bijdrage verwerkt. Tenslotte waren de proceskosten no-cure no-pay nog niet opgenomen in de aanbieding van het GBLT. Dit is nu ook verwerkt in de bijdrage.
Voorts valt de vrijval van budgetten lager uit dan in februari voorzien. De reden hiervoor is dat een aantal automatiseringscontracten niet direct per 1 januari 2016 beëindigd kunnen worden, waardoor deze kosten langer doorlopen. Tevens is er sprake van beperkte frictie ten aanzien van de loonkosten.
Zoals door uw raad is vastgesteld, zal de besparing die de samenwerking oplevert worden ingezet voor kwaliteitsverbetering in de organisatie. De besparing is reeds in de begroting verwerkt.
SSC
Wat betreft het SSC hebben we vanwege de complexiteit en de grote belangen ervoor gekozen samen met de gemeente Dronten een onderzoek in verschillende fases (drie in totaal) uit te voeren. De eerste fase hebben we in februari 2015 afgerond. Fase 2 proberen we in december 2015 af te ronden. Uitkomst van deze fase is dat er een principebesluit kan worden genomen over toetreding (uiteraard na consultatie van de ondernemingsraad en het georganiseerd overleg). De laatste fase neemt zes maanden in beslag en staat in het teken van implementatie en daarmee definitieve aansluiting.
De inkooporganisatie maakt onderdeel uit van de mogelijke aansluiting bij het SSC. Op dit moment wordt de businesscase verder uitgewerkt.
Wij hebben geen eigen inkooporganisatie. Gelet op de toenemende complexiteit en de eisen vanuit de accountants- en interne controle zullen we óf moeten aansluiten bij het SSC óf een eigen inkooporganisatie moeten oprichten. Ook al sluiten we aan bij het SSC dan nog zullen we een beperkte eigen inkooporganisatie moeten inrichten. Bij het SCC maakt inkoop onderdeel uit van de totaalaansluiting bij het SCC. Eind 2015 wordt meer bekend over eventuele kosten die dat met zich meebrengt.
Daarnaast is de verwachting dat de aanbestedingswet volgend jaar zal wijzigen wat betekent dat ons inkoop- en aanbestedingsbeleid moet worden aangepast aan de nieuwe wetgeving.
Belangrijke zorgtaken zijn naar gemeenten overgeheveld. Daarbij is informatieveiligheid een zeer belangrijk aandachtspunt. Evenals de landelijke overheid hechten wij aan het belang van informatieveiligheid bij onze gemeente. Burgers moeten er te allen tijde op kunnen vertrouwen dat er zorgvuldig wordt omgegaan met persoonsgegevens. Bij het gebruik van ICT hulpmiddelen worden passende maatregelen getroffen in het kader van de privacy. In 2016 zal verder gewerkt worden aan de bewustwording en het borgen van privacy aspecten, met name in het sociale domein.
Onze gemeente zich heeft gecommitteerd aan de afspraak informatieveiligheidsbeleid vast te stellen aan de hand van een zogeheten basisnormenkader voor informatieveiligheid: de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG). Wij zijn en blijven dus actief bezig met de beveiliging van onze gegevens en systemen.
De gemeente beschikt voor het uitvoeren van al haar taken over veel gegevens en informatie. Voor een goede dienstverlening is een compleet klantbeeld zeer gewenst. Zo'n integraal klantbeeld is bijvoorbeeld van belang voor de zorgverlening in het kader van de jeugdzorg. Om dit mogelijk te maken wordt in 2016 verder gewerkt aan de integratie en aan het koppelen van verschillende softwarepakketten. Ook vanuit de landelijke overheid wordt verwacht dat de gemeente haar gegevens centraal ontsluit via zogenaamde Landelijke Voorzieningen. De focus in 2016 zal dus met name zijn gericht op het optimaliseren van het gegevensbeheer en het realiseren van éénmalige opslag van gegevens om het meervoudig te ontsluiten en gebruiken. Dit zowel bij de gemeente intern als ook met andere overheidsinstanties.
De werkplekomgeving zal in 2016 verder worden vernieuwd. De bestaande computers zullen worden vervangen door zogenaamde "thin clients" waarbij we ook het zogenaamde "single sign-on" gaan invoeren. Hierdoor wordt het inloggen in applicaties veiliger en wordt er beter voldaan aan de steeds strengere eisen op het gebied van informatieveiligheid. De gemeentelijke automatiseringsomgeving wordt ook verder geoptimaliseerd voor tijd- en plaats onafhankelijk werken.
De Wet Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is per 1 januari 2016 van kracht. Voor 2016 zal het accent gericht zijn op het beheer en het gebruik van deze topografische kaart. Het verplicht gebruik, zoals gebruikelijk bij alle basisregistraties, is vanaf 2017 voorgeschreven. De rijksbijdrage in de productiekosten zal op termijn via het Gemeentefonds worden verdeeld.
Tot dan loopt de verdeling nog via het LSV-GBKN (Landelijk Samenwerkingsverband GBKN).
Per 1 januari 2016 stopt het Kadaster met de levering van Massale Output van AKR en zal gebruik gemaakt moeten worden van BRK Levering uit de Basisregistratie Kadaster. Onderzocht wordt welke softwarematige en procesmatige aanpassingen noodzakelijk zijn.
In het voorjaar 2016 zullen weer nieuwe luchtfoto’s worden vervaardigd.
Bezwaarschriften
Voor het komende jaar wordt een toename van het aantal bezwaarschriften verwacht. Dit in verband met de decentralisaties en de daarmee samenhangende toename van het aantal besluiten.
Ook is een trend waarneembaar dat het aantal bezwaarschriften bij Wob-besluiten (Wet openbaarheid van Bestuur) toeneemt. Tevens zullen in 2016 aanschrijvingen worden verricht in het kader van permanente bewoning van recreatiewoningen, wat naar verwachting ook een toename in het aantal bezwaarschriften met zich mee zal brengen.
Mediation
Omdat in voorgaande jaren (pre)mediation in veel gevallen tot goede resultaten leidde, zal ook in het komende jaar bij bezwaarschriften (pre)mediation worden ingezet voor de zaken die zich daarvoor lenen. Gebleken is dat het voeren van mediationgesprekken een waardevolle toevoeging vormt bij de behandeling van bezwaarschriften, waardoor veel bezwaarschriften niet hoeven te worden behandeld door de bezwaarschriftencommissie.
Wob-verzoeken
Hoewel de afgelopen jaren het aantal Wob-verzoeken behoorlijk is toegenomen, lijkt er nu een stabilisering in het aantal Wob-verzoeken te hebben plaatsgevonden. De verwachting voor 2016 is dat er circa 80 Wob-verzoeken zullen worden ingediend. Wel blijkt dat de complexiteit van de Wob- verzoeken en hiermee ook de complexiteit van de afhandeling van de Wob-verzoeken toeneemt. Ook is de verwachting dat de trend zich doorzet en dat er meer procedures worden gevolgd in het kader van de Wob. Dit vergt steeds meer capaciteit van de organisatie. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat een eventuele wijziging van de Wob, waarbij mogelijk een loskoppeling met de wet dwangsom wordt opgenomen, verlichting tot gevolg heeft in de werkzaamheden in dit kader. Mogelijk mede vanwege het feit dat de meeste gemeenten inmiddels tijdig op Wob-verzoeken beslissen, lijken de (professionele) Wob-verzoekers hun accent namelijk meer te hebben verlegd naar pogingen om via procedures proceskosten te innen.