3.1 Gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
We willen beschikken over een actueel verkeers- en vervoersbeleid met daaraan gekoppeld een uitvoeringsprogramma. Binnen de kaders van dit beleid streven we naar goede verkeer- en vervoersvoorzieningen.
Wij betrekken maatschappelijke partners en burgers bij het vorm geven en uitvoeren van ons beleid.
Binnen de planvorming N-wegen door de provincie (N340, N348, N377) en Rijk (N35) blijven wij de belangen van onze gemeente inbrengen.
Wat gaan we er voor doen?
- Het behartigen van de gemeentelijke belangen via ambtelijk- en bestuurlijk overleg (N-wegen).
- In Lemelerveld passen we onze eigen wegen aan op de nieuwe aansluitingen N348 van de provincie. Dat doen we met BDU-subsidie van de provincie. Voor de verschillende deelprojecten geldt een eigen planning.
- Definitieve besluitvorming Rechterensedijk (juni 2016).
- Actualisatie/Vaststelling Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP).
- Vaststellen Esthetisch programma van eisen (pve) voor het weggedeelte Zwolle-Wijthmen (N35).
3.2 Verkeersveiligheid
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
We streven naar minder ongevallen. Niet alleen concrete ongevallen maar ook gevoel van onveiligheid (subjectieve veiligheid) speelt hierbij een rol. Samen met maatschappelijke partners, plaatselijk belangen, adviseurs en burgers besteden wij hier aandacht aan. De fietser en de eigen buurt zijn hierbij speerpunt. Onze focus verplaatst zich de komende jaren van weginrichting meer naar gedrag en beleving.
We blijven inzetten op gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid (o.a. via scholen, VVN, politie).
Hoe meten we dat?
Indicator | Bron | Nulmeting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Aantal als onveilig ervaren fietsroutes verminderen (% veilig) | Bestuurs-programma | - | 40% | 50% | 60% | 70% |
Optimaliseren van 30km zones, jaarlijks 1 project (aantal) | Bestuurs-programma | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
Minder ongevallen (% daling) | GVVP en streefaantal 2020 Nota Mobiliteit | Langjarige landelijke cijfers (Viastat) (2002) | 5% | 5% | 5% | 5% |
Wat gaan we er voor doen?
- Suggesties vanuit de inventarisatie van gevoel van onveiligheid nemen we mee in het te actualiseren (GVVP).
- Optimaliseren van 30 km zones (Zwarteweg Hoonhorst); dit doen we bij voorkeur in combinatie met wegonderhoud).
- Voor locaties waar structureel slachtofferongevallen gebeuren onderzoeken we welke maatregelen genomen kunnen worden (weginrichting/gedragsbeïnvloeding).
3.3 Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR)
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
We streven naar een integraal beheer van de openbare ruimte. Dit betekent samen met gebruikers van de openbare ruimte als bewoners en bedrijven de openbare ruimte in standhouden en ontwikkelen. Hiervoor legt u de ambitie vast voor gebruik, inrichting en het onderhoud.
Er zijn twee ambitieniveaus gedefinieerd:
- Basis (Beeldkwaliteit B); waar wij zorgdragen voor een sobere, nette basiskwaliteit (‘heel en veilig”).
- Hoog (Beeldkwaliteit A; de inrichting is meer bijzonder en opvallend en heeft daarvoor een passend (iets) hoger onderhoudsniveau.
Hoe meten we dat?
We monitoren de onderhoudskwaliteit van de bovengrondse openbare ruimte op diverse manieren, onder andere door weginspecties en een wijkschouw. Op basis van deze gegevens worden de benodigde onderhoudsmaatregelen bepaald.
In september 2014 is een monitoring uitgevoerd, die een algemeen beeld schetst van de onderhoudskwaliteit. Het gaat om een momentopname, de beleving kan in zowel positieve als negatieve zin enigszins afwijken van deze resultaten. Er zijn in totaal 70 willekeurig gekozen meetlocaties verdeeld over de gebieden: wonen, bedrijven, wegen/hoofdontsluiting, verstedelijking(centrum), buitengebied, recreatiegebieden en maatschappelijke gebieden. Binnen deze meetlocaties zijn alle onderdelen beoordeeld op beeldkwaliteit A+, A, B, C of D niveau.
Figuur: Resultaten schouw beeldkwaliteit (totaal)
Volgens bovenstaand overzicht voldoet het totale resultaat ruimschoots aan ambitieniveau B (maar net niet aan een volledig A niveau). Om daadwerkelijk de uitschieters in het beheer in beeld te krijgen is een verdere detaillering noodzakelijk.
Indicator | Bron | Nulmeting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Beeldkwaliteit voldoet | Beleid / beheer-plannen | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Wat gaan we er voor doen?
- Uitvoeren maatregelen die nodig zijn om de openbare ruimte op het gewenste niveau te brengen en houden.