Kaders en koers

    In deze paragraaf treft u een overzicht aan van de belangrijkste onderwerpen uit de programma's en paragrafen. Dit biedt u de gelegenheid om in relatief kort bestek een totaalbeeld van de ontwikkelingen te krijgen.

    Programma's

    Binnen het programma Bestuur zetten we in op een bovengemiddelde dienstverlening ten opzichte van gemeenten met een vergelijkbare omvang. Ons uitgangspunt is het blijven voeren van een gezond financieel beleid met een sluitende meerjarenbegroting en we willen uw raad voorzien van actuele informatie mede door middel van een digitaal instrumentarium. Tevens maken we in 2016 nog meer werk van burgerparticipatie en burgerinitiatieven komen we met concrete voorstellen hoe we het bestaande beleid op dit punt kunnen aanvullen en verbeteren.

    In 2016 zal de nadruk bij het programma Openbare orde en veiligheid liggen op integrale veiligheid, het optimaliseren van het team bevolkingszorg en het vergroten van de zelfredzaamheid van burgers in crisissituaties.

    Binnen programma 3, Beheer openbare ruimte, streven we naar goede verkeer- en vervoersvoorzieningen. Wij betrekken maatschappelijke partners en burgers bij het vormgeven en uitvoeren van ons beleid en blijven binnen de planvorming van N-wegen de belangen van onze gemeente inbrengen. Ten aanzien van het onderwerp verkeersveiligheid is de fietser en de eigen buurt speerpunt en verplaatst onze focus zich van weginrichting naar gedrag(sbeïnvloeding) en beleving. Voorts streven we naar een integraal beheer van de openbare ruimte en houden we deze in stand binnen de vastgestelde kaders.

    Binnen het programma Economische zaken zetten we in op het behouden van een lokale vitale economie en het inzetten en onderhouden van bedrijfscontacten met besturen van ondernemersverenigingen, middenstandsverenigingen en individuele bedrijven.

    De speerpunten in het programma Onderwijs en vrije tijd zijn o.a. het voorkomen en terugdringen van voortijdig schooluitval, het bevorderen van bewegen en sporten, het afronden van het project cultuurarrangement, verankeren van cultuureducatie binnen het onderwijs, de ontwikkeling van een toekomstbestendige bibliotheek en recreatie en toerisme (vrijetijdseconomie).

    De belangrijkste speerpunten in het programma Inkomensondersteuning zijn schuldhulpverlening en de huisvesting van vergunninghouders. Het doel is om mensen met (dreigende) problematische schulden zo snel en effectief als mogelijk te helpen. Met betrekking tot de vergunninghouders is de verwachting dat het aantal te huisvesten vergunninghouders in 2016 en 2017 aanzienlijk hoger zal worden dan in 2015. We zetten in op de samenwerking met o.a. woningcorporaties en de stichting Vluchtelingenwerk.  

    Binnen het programma Sociaal domein wordt aandacht besteed aan de verdere ontwikkeling van het Wmo-beleid op basis van ervaring in het eerste uitvoeringsjaar, zetten we middels de stichting Dalfsen Werkt in op activering naar regulier werk, richten we ons op de groei van het aantal vrijwilligers in de gemeente en ondersteunen wij mantelzorgers om overbelasting te voorkomen. Voor wat betreft jeugdzorg zorgen wij ervoor dat er zichtbare stappen gezet worden in de transformatie. Dit moet met name bijdragen aan versterking van preventie en lichtere vormen van ondersteuning gericht op beperking van gebruik van zwaardere en dure zorg.

    Het programma Duurzaamheid en milieu focust op Klimaat- en duurzaamheidsbeleid vanuit het door uw raad vastgestelde Meerjarenprogramma Duurzaamheid, CO2 neutraal in 2025. Daarmee samenhangend wordt met het afvalbeleid gestreefd naar minder restafval en meer hergebruik.

    In het programma Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting wordt aandacht besteed aan het centrumgebied van de kern Dalfsen, de actualisering van de bestemmingsplannen voor de kernen en het verzamelplan voor het buitengebied en de woonvisie 2016-2020. We streven naar een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied voor inwoners en toeristen en naar het behouden en verbeteren van de kwaliteit van het landschap en het streekeigen karakter. Daarnaast zetten we in op het behoud van monumentale panden en een actueel, praktisch toepasbaar en uitvoerbaar archeologiebeleid.

    Paragrafen

    In de paragraaf bedrijfsvoering wordt ingegaan op de organisatieontwikkeling, het personeelsbeleid, samenwerking, inkoopbeleid, informatievoorziening en automatisering, geo-informatie en documentbeheer en  juridische kwaliteitszorg. De bedrijfsvoering is dusdanig doorontwikkeld dat deze in fase 2 zit van het Overheidsontwikkelmodel.

    De paragraaf financiering geeft uitleg over zaken als kasgeldlimiet, renterisiconorm, langlopende geldleningen en het rentebeleid in de gemeente Dalfsen. Evenals voorheen zetten wij de voorzichtige lijn door en gaan we geen onnodige risico's aan.

    Hoe de gemeente invulling geeft aan haar grondbeleid wordt uiteen gezet in de paragraaf grondbeleid. Hier komt aan de orde: de plaats van de grondexploitaties binnen de gemeentelijke organisatie, de informatievoorziening richting de gemeenteraad, de grondexploitaties in relatie tot het vastgesteld beleid, ontwikkelingen, het risicomanagement, de algemene reserve grondbedrijf, parameters en de actualiteit van de grondexploitaties.

    De paragraaf lokale heffingen geeft de beleidslijn uit het raadsdocument weer en de bijbehorende uitgangspunten, waaronder het kwijtscheldingsbeleid en kostendekkende tarieven. Kort wordt ingegaan op de Wet Waardering Onroerende zaken, waarbij nog steeds een daling van de waarde van het vastgoed wordt gesignaleerd in verband met de economische ontwikkelingen. Vervolgens komt het tarievenbeleid aan de orde.

    Het beleid betreffende het openbaar gebied en de daarbij horende financiële consequenties zijn beschreven in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen. Achtereenvolgens worden beschreven: de wegen, infrastructurele kunstwerken, openbare verlichting, riolering, water, openbaar groen en gebouwen.

    In de paragraaf verbonden partijen treft u een overzicht aan van de verbonden partijen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen partijen waarbij sprake is van een bestuurlijk belang en partijen waarbij primair sprake is van een financieel belang. Per partij worden enkele algemene gegevens weergegeven en voorts het bestuurlijk en financieel belang, de financiële ratio's, risico's, beleidsvoornemens en ontwikkelingen. De nota Verbonden partijen wordt eind 2015 vastgesteld.

    De paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft de tien grootste risico's voor de gemeente Dalfsen weer. Daarnaast een berekening van de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. Tevens zijn een aantal financiële kengetallen opgenomen in deze paragraaf. Door middel van deze kengetallen en hun beoordeling ontstaat er een (beter) beeld van de financiële positie van de gemeente. De paragraaf wordt afgesloten met een samenvatting van het risicoprofiel.