Programma 4
Economische zaken
Het programma omvat de activiteiten die betrekking hebben op bedrijfsterreinen, bedrijfsvestigingen en de ambulante handel.
Het programma omvat de activiteiten die betrekking hebben op bedrijfsterreinen, bedrijfsvestigingen en de ambulante handel.
Portefeuillehouder | Product |
---|---|
Portefeuillehouder Agricola |
|
Portefeuillehouder Van Leeuwen |
|
Economisch herstel
Er is op dit moment een broos economisch herstel, maar het kan beter. Dit geldt op landelijk niveau maar ook voor veel sectoren binnen onze regio staat of valt dit met het producenten- en consumentenvertrouwen. Het aantal werkzoekenden daalt. Het aantal banen binnen de gemeente stijgt licht.
Vooral de agrarische sector, de bouwsector en de detailhandelssector (non-food) maken (nog) een moeilijke periode door. Dit heeft ook invloed op het in stand houden van een aantrekkelijk winkelbestand en eventuele leegstand.
Na een periode van bezuinigingen zal enig herstel van koopkracht effect hebben op het herstel van consumentenvertrouwen. Mede gelet op de ontwikkelingen voor de grondstoffen en de financiële markten en toenemende verkoop via internet is het lastig te voorspellen welke invloed dit heeft op de investeringsgeneigdheid van het Midden- en Kleinbedrijf en de mogelijke invloed daarvan op de plaatselijke economie.
Samenwerking Zwolle
De regio Zwolle behoort op dit moment tot een van de sterkste economische regio’s in Nederland. De kansen die dit biedt willen we ten volle benutten. Wij staan positief tegenover samenwerking op economisch gebied met Zwolle en haar regio. We participeren actief in samenwerkingsverbanden op dit gebied. Het gaat hierbij voornamelijk om kennisuitwisseling en inzet van middelen op projectniveau.
4.1 Een lokale vitale economie
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Het behouden van een lokale vitale economie die de inwoners van de gemeente voldoende werkgelegenheid biedt; dit in aansluiting wat de regio doet en biedt. Daarvoor moeten ook voldoende en aantrekkelijke vestigingsmogelijkheden voor bedrijven en ondernemers beschikbaar zijn.
Hoe meten we dat?
Indicator | Bron | Nulmeting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Werkgelegenheid | Lisa | 9836 | 10300 | 10330 | 10360 | 10390 |
Werkzoekenden | CWI | 737 | 600 | 570 | 540 | 510 |
Uitgifte aantal ha per jaar | Gemeente / particulier | 0 (start 1-1-2014 | 2,0 | 1,6 | 1,6 | 1,6 |
Wat gaan we er voor doen?
4.2 Ondernemersklimaat
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Het inzetten en onderhouden van bedrijfscontacten met de besturen van ondernemersverenigingen, middenstandsverenigingen en individuele bedrijven.
Hoe meten we dat?
Indicator | Bron | Nulmeting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal bedrijfsbezoeken | Gemeente | 18 | 10* | 10 | 10 | 10 |
* het aantal bezoeken neemt weliswaar af, maar er wordt per bedrijfsbezoek meer tijd besteed.
Wat gaan we er voor doen?
Richtinggevende documenten van de gemeente Dalfsen bij dit programma zijn:
Bedragen x € 1.000
Economische zaken | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Lasten | -1.107 | -1.409 | -626 | -598 | -566 | -577 |
Baten | 20 | 712 | 576 | 548 | 515 | 525 |
Saldo van lasten en baten | -1.087 | -697 | -50 | -51 | -51 | -52 |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking aan reserves | 951 | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -136 | -97 | -50 | -51 | -51 | -52 |
Bedragen x € 1.000
Product | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Handel-ambacht-industrie | -56 | -705 | -58 | -59 | -59 | -60 |
Baten Marktgelden | 9 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Industrie | -1.040 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -1.087 | -697 | -50 | -51 | -51 | -52 |
Mutaties reserves functie 0/9 | 951 | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -136 | -97 | -50 | -51 | -51 | -52 |
Bedragen x € 1.000
Per product | 2015 | 2016 | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Handel-ambacht-industrie | -1.409 | 704 | -705 | -626 | 568 | -58 | 783 | -136 | 647 |
Baten Marktgelden | 0 | 8 | 8 | 0 | 8 | 8 | 0 | 0 | 0 |
Industrie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -1.409 | 712 | -697 | -626 | 576 | -50 | 783 | -136 | 647 |
Mutaties reserves functie 0/9 | 0 | 600 | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | -600 | -600 |
Resultaat | -1.409 | 1.312 | -97 | -626 | 576 | -50 | 783 | -736 | 47 |
Verschillen ten opzichte van de begroting 2015 (+=voordeel)
Bedragen x € 1.000
Per product | Directe L & B | Toerekeningen Kap.Lasten | Toerekeningen Uren | Saldo voor bestemming | Reserve mutaties | Saldo na bestemming |
---|---|---|---|---|---|---|
Handel-ambacht-industrie | 1.506 | -944 | 84 | 647 | 0 | 647 |
Baten Marktgelden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Industrie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves functie 0/9 | 0 | 0 | 0 | 0 | -600 | -600 |
Totaal programma | 1.506 | -944 | 84 | 647 | -600 | 47 |
Financiële afwijkingen
Hieronder volgt een toelichting van verschillen groter dan € 50.000. Het betreft de verschillen tussen de begroting 2016 en de begroting 2015 (inclusief alle begrotingswijzigingen).
Handel-ambacht-industrie | € 647.000 |
In 2015 is incidenteel beschikbaar gesteld: | |
Mutaties reserve Programma 4 | € 600.000 |
De onttrekking uit de reserve t.b.v. de herontwikkeling centrum Lemelerveld. |