Programma 8
Duurzaamheid en milieu
Het programma omvat de gemeentelijke activiteiten op het gebied van duurzaamheid, milieu, afvalverwijdering en -verwerking, water, riolering en waterzuivering en de begraafplaatsen.
Het programma omvat de gemeentelijke activiteiten op het gebied van duurzaamheid, milieu, afvalverwijdering en -verwerking, water, riolering en waterzuivering en de begraafplaatsen.
Portefeuillehouder | Product |
---|---|
Portefeuillehouder Agricola |
|
Portefeuillehouder Van Leeuwen |
|
Zwerfafval
Extra maatregelen tegen zwerfafval worden genomen. Hiervoor is een landelijke subsidie beschikbaar (€1,19 per inwoner per jaar, tot 2022). Vanuit Stichting Dalfsen Werkt wordt een Cleanteam samengesteld. Het Cleanteam richt zich vooral op het zwerfafval bij de scholenroutes, sportparken en centrumgebieden.
Ook wordt de subsidie beschikbaar gesteld voor initiatieven van inwoners, verenigingen, kerken en bedrijven.
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
De Tweede Kamer heeft in september 2015 het Wetsvoorstel VTH (vergunningverlening, toezicht en handhaving) aangenomen. Dit heeft tot gevolg dat de RUD IJsselland uiterlijk per 1 januari 2018 een gemeenschappelijke regeling moet zijn. Hiervoor zijn verschillende uitwerkingen mogelijk. De raad zal hiervan op de hoogte worden gehouden en zo nodig betrokken worden bij de besluitvorming.
In 2016 wordt een 'verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving' ter vaststelling aan de raad voorgelegd.
De RUD is eind 2014 een traject gestart voor het professionaliseren van de informatievoorziening (ICT). Naar verwachting zal het RUD-bestuur eind oktober/ begin november 2015 een besluit nemen over de ICT-investering. In de eerste fase wordt alleen geïnvesteerd in het basistakenpakket (milieu) voor de RUD-werkzaamheden. Er zijn RUD-partners (waaronder Dalfsen) die een breder pakket wensen, voor deze tweede fase wordt in de loop van 2016 een besluit genomen. Voor Dalfsen zijn voor het jaar 2016 geen financiële wijzigingen nodig.
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Afvalbeleid
Het doel is 90% hergebruik van grondstoffen en 30 kg restafval per inwoner per jaar in 2020.
Het doel is een hoger cijfer voor netheid in de gemeente (van 7 naar 8).
Duurzaamheidsbeleid
Het duurzaamheidsbeleid heeft tot doel: Een CO2-neutraal Dalfsen in 2025.
Hoe meten we dat?
Indicator | Bron | Nulmeting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Restafval kg per inw. | jaarcijfers ROVA | 105 (2014) | 70 | 60 | 50 | 40 |
Hergebruik % afval | jaarcijfers ROVA | 76 (2014) | 70 | 75 | 80 | 85 |
Zwerfafval cijfer netheid | 2-jaarlijkse enquete | 7,1 (2015) | - | 7,5 | - | 8,0 |
Absolute CO2-uitstoot (in kton) | Energie in Beeld | 188,3 (2009) | 173,0 | 167,0 | 161,0 | 153,0 |
CO2-besparing duurzaamheids-projecten (in kton) | CO2-scanner DHV | 0,0 (2009) | 50,0 | 65,0 | 80,0 | 105,0 |
Ranking op Lokale Duurzaamheidsmeter | VNG International | 59 (2009) | 20 | 20 | 15 | 15 |
Wat gaan we er voor doen?
Richtinggevende documenten van de gemeente Dalfsen bij dit programma zijn:
Bedragen x € 1.000
Duurzaamheid en milieu | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Lasten | -4.410 | -5.921 | -4.837 | -5.062 | -5.116 | -5.139 |
Baten | 3.606 | 4.652 | 4.261 | 4.480 | 4.522 | 4.526 |
Saldo van lasten en baten | -804 | -1.270 | -576 | -582 | -594 | -613 |
Storting in reserves | -739 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking aan reserves | 1.163 | 730 | 74 | 20 | 20 | 20 |
Resultaat | -381 | -539 | -502 | -562 | -574 | -593 |
Bedragen x € 1.000
Product | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Afvalverwijdering/verwerking | -1.686 | -1.661 | -1.083 | -1.251 | -1.251 | -1.251 |
Riolering | -797 | -1.238 | -1.395 | -1.410 | -1.449 | -1.464 |
Milieubeheer | -1.222 | -1.588 | -928 | -936 | -944 | -952 |
Lijkbezorging | -357 | -353 | -364 | -363 | -369 | -368 |
Baten begraafplaatsrechten | 203 | 225 | 227 | 229 | 232 | 234 |
Baten reinigingsrechten/afval | 1.708 | 1.940 | 1.518 | 1.685 | 1.685 | 1.685 |
Baten rioolheffing | 1.347 | 1.406 | 1.449 | 1.464 | 1.503 | 1.503 |
Saldo van lasten en baten | -804 | -1.270 | -576 | -582 | -594 | -613 |
Mutaties reserves functie 0/9 | 423 | 730 | 74 | 20 | 20 | 20 |
Resultaat | -381 | -539 | -502 | -562 | -574 | -593 |
Bedragen x € 1.000
Per product | 2015 | 2016 | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Afvalverwijdering/verwerking | -1.896 | 235 | -1.661 | -2.050 | 967 | -1.083 | -154 | 732 | 578 |
Riolering | -2.084 | 846 | -1.238 | -1.495 | 100 | -1.395 | 589 | -746 | -157 |
Milieubeheer | -1.588 | 0 | -1.588 | -928 | 0 | -928 | 660 | 0 | 660 |
Lijkbezorging | -353 | 0 | -353 | -364 | 0 | -364 | -10 | 0 | -10 |
Baten begraafplaatsrechten | 0 | 225 | 225 | 0 | 227 | 227 | 0 | 2 | 2 |
Baten reinigingsrechten/afval | 0 | 1.940 | 1.940 | 0 | 1.518 | 1.518 | 0 | -422 | -422 |
Baten rioolheffing | 0 | 1.406 | 1.406 | 0 | 1.449 | 1.449 | 0 | 43 | 43 |
Saldo van lasten en baten | -5.921 | 4.652 | -1.270 | -4.837 | 4.261 | -576 | 1.084 | -391 | 693 |
Mutaties reserves functie 0/9 | 0 | 730 | 730 | 0 | 74 | 74 | 0 | -656 | -656 |
Resultaat | -5.921 | 5.382 | -539 | -4.837 | 4.335 | -502 | 1.084 | -1.047 | 37 |
Verschillen ten opzichte van de begroting 2015 (+=voordeel)
Bedragen x € 1.000
Per product | Directe L & B | Toerekeningen Kap.Lasten | Toerekeningen Uren | Saldo voor bestemming | Reserve mutaties | Saldo na bestemming |
---|---|---|---|---|---|---|
Afvalverwijdering/verwerking | 235 | 8 | -9 | 235 | 343 | 578 |
Riolering | 613 | 0 | -83 | 530 | -686 | -157 |
Milieubeheer | 46 | 657 | -43 | 660 | 0 | 660 |
Lijkbezorging | 0 | 1 | -16 | -15 | 5 | -10 |
Mutaties reserves functie 0/9 | 0 | 0 | 0 | 0 | -656 | -656 |
Baten begraafplaatsrechten | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 |
Baten reinigingsrechten/afval | -422 | 0 | 0 | -422 | 0 | -422 |
Baten rioolheffing | 43 | 0 | 0 | 43 | 0 | 43 |
Totaal programma | 517 | 666 | -151 | 1.032 | -995 | 37 |
Financiële afwijkingen
Hieronder volgt een toelichting van verschillen groter dan € 50.000. Het betreft de verschillen tussen de begroting 2016 en de begroting 2015 (inclusief alle begrotingswijzigingen).
Afvalverwijdering/verwerking | € 578.000 |
Hogere raming in 2016 dan in 2015 door: | |
Riolering | € 157.000 |
Minder lasten, met name door de uitvoering van het GRP (in 2015 een raming van € 729.000 en in 2016 een raming van € 100.000). Hogere toevoeging aan de voorziening vanwege het budgetneutraal opnemen in de begroting. Per saldo een verschil van € 157.000 met de begroting van 2015. | |
Milieubeheer | € 660.000 |
In 2015 is er een onttrekking uit de reserve geraamd voor een investering in milieubeleid van € 657.000. Dit is in 2016 niet het geval. Overige afwijkingen € 3.000 | |
Mutatie reserve Programma 8 | € 656.000 |
Zie onder milieubeheer. | |
Baten reinigingsrechten/afval | € 422.000 |
Als onderdeel van het omgekeerd inzamelen wordt een hogere bijdrage ontvangen van de Nedvang. Gelet op de stand van de voorziening is besloten om de ontvangsten van reiniging/afvalstoffenheffing naar beneden bij te stellen en het verschil ten laste van de voorziening te brengen. |