Programma 6
Inkomensondersteuning
Het programma omvat bijstandsverlening, minimabeleid, schuldhulpverlening en vreemdelingen/inburgering nieuwkomers. Allen gericht op inkomensondersteuning.
Het programma omvat bijstandsverlening, minimabeleid, schuldhulpverlening en vreemdelingen/inburgering nieuwkomers. Allen gericht op inkomensondersteuning.
Portefeuillehouder | Product |
---|---|
Portefeuillehouder Von Martels |
|
Portefeuillehouder Van Leeuwen |
|
Schuldhulpverlening
In 2012 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (WGS) ingevoerd. Gemeenten zijn in dit kader verplicht een plan te maken dat één keer per vier jaar moet worden geactualiseerd. Deze actualisatie zal eind 2015 plaatsvinden. In 2016 komt ook een landelijke evaluatie van de WGS.
Huisvesting vergunninghouders
Het aantal asielzoekers in Nederland is de laatste twee jaar enorm gestegen. Als mensen een verblijfsvergunning krijgen dienen ze vervolgens huisvesting te krijgen. Gemeenten moeten hiervoor zorgdragen. Geschat wordt dat in 2016 minimaal 60 vergunninghouders moeten worden gehuisvest. Naast huisvesting moeten diverse andere zaken geregeld worden, zoals de inkomensvoorziening, bijzondere bijstand voor de inrichting van de woning, plaatsing van de kinderen op scholen en taalcursussen. Ook re-integratieactiviteiten richting de arbeidsmarkt maken onderdeel uit van het integratietraject.
Huisvesting van vergunninghouders organiseren wij primair uit de woningvoorraad van de woningbouw verenigingen. Door de grote toestroom zijn wij genoodzaakt ook naar andere huisvestingsmogelijkheden te kijken. Daarnaast willen we draagvlak houden binnen de gemeente voor het huisvesten van vergunninghouders.
Vluchtelingen
Bij het opmaken van deze begroting zijn er veel ontwikkelingen rond vluchtelingen uit Syrië. Wat dit voor Dalfsen gaat betekenen is nog niet duidelijk. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet.
6.1 Schuldhulpverlening
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Ondersteuning bieden aan mensen die in een problematische schuldsituatie (dreigen te) verkeren.
Het doel is om mensen met (dreigende) problematische schulden zo snel en effectief mogelijk te helpen. De hulpverlening is ondergebracht bij drie organisaties die elk een deel van de dienstverlening verzorgen, te weten: Stap 1, Humanitas en de Kredietbank Drenthe.
Hoe meten we dat?
Indicator | Bron | Nulmeting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal cliënten schuldhulpverlening | registratie diverse organisaties | 60* | 65 | 65 | 65 | 65 |
* De nulmeting in 2015 is op basis van de gegevens van de betrokken organisaties.
Wat gaan we er voor doen?
6.2 Huisvesting vergunninghouders
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Ondersteuning bieden aan mensen die als vergunninghouder in de gemeente Dalfsen zijn gevestigd. Het aantal personen wordt door de landelijke overheid opgelegd aan de gemeente. De verwachting is dat het aantal te huisvesten vergunninghouders in 2016 en 2017 onverminderd hoog zal zijn.
Hoe meten we dat?
Indicator | Bron | Nulmeting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal te huisvesten vergunninghouders | administratie gemeente | 56 | 60* | 60 | 60 | 60 |
* Dit zijn de gegevens van voor de vluchtelingenproblematiek, op dit moment is er voor de toekomst nog geen uitspraak over te doen.
Wat gaan we er voor doen?
Richtinggevende documenten van de gemeente Dalfsen bij dit programma zijn:
Bedragen x € 1.000
Inkomensondersteuning | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Lasten | -3.602 | -4.083 | -4.178 | -4.184 | -4.189 | -4.195 |
Baten | 2.492 | 2.972 | 2.982 | 2.977 | 2.977 | 2.977 |
Saldo van lasten en baten | -1.110 | -1.111 | -1.196 | -1.207 | -1.212 | -1.219 |
Storting in reserves | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking aan reserves | 6.743 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 5.583 | -1.101 | -1.196 | -1.207 | -1.212 | -1.219 |
Bedragen x € 1.000
Product | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Bijstand-inkomensvz-subsidies | -627 | -642 | -723 | -728 | -733 | -738 |
Gem armoede schuldenbeleid | -483 | -469 | -473 | -479 | -480 | -481 |
Saldo van lasten en baten | -1.110 | -1.111 | -1.196 | -1.207 | -1.212 | -1.219 |
Mutaties reserves functie 0/9 | 6.693 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 5.583 | -1.101 | -1.196 | -1.207 | -1.212 | -1.219 |
Bedragen x € 1.000
Per product | 2015 | 2016 | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Bijstand-inkomensvz-subsidies | -3.322 | 2.680 | -642 | -3.403 | 2.680 | -723 | -81 | 0 | -81 |
Gem armoede schuldenbeleid | -761 | 292 | -469 | -775 | 301 | -473 | -14 | 10 | -4 |
Saldo van lasten en baten | -4.083 | 2.972 | -1.111 | -4.178 | 2.982 | -1.196 | -95 | 10 | -85 |
Mutaties reserves functie 0/9 | 0 | 10 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | -10 | -10 |
Resultaat | -4.083 | 2.982 | -1.101 | -4.178 | 2.982 | -1.196 | -95 | 0 | -95 |
Verschillen ten opzichte van de begroting 2015 (+=voordeel)
Bedragen x € 1.000
Per product | Directe L & B | Toerekeningen Kap.Lasten | Toerekeningen Uren | Saldo voor bestemming | Reserve mutaties | Saldo na bestemming |
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties reserves functie 0/9 | 0 | 0 | 0 | 0 | -10 | -10 |
Bijstand-inkomensvz-subsidies | 0 | 0 | -81 | -81 | 0 | -81 |
Gem armoede schuldenbeleid | -7 | 9 | -6 | -4 | 0 | -4 |
Totaal programma | -7 | 9 | -87 | -85 | -10 | -95 |
Financiële afwijkingen
Hieronder volgt een toelichting van verschillen groter dan € 50.000. Het betreft de verschillen tussen de begroting 2016 en de begroting 2015 (inclusief alle begrotingswijzigingen).
Bijstand-inkomensvz-subsidies | € 81.000 |
Vanwege uitbreiding van personeel/taken meer toerekening apparaatskosten (zie de toelichting onder programma 1, belangrijke ontwikkelingen). |