Programma 7

Sociaal domein

Het programma omvat het sociale domein. Wat wetgeving betreft wordt met name gedoeld op de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet. Ook het jeugd- en jongerenwerk en het welzijnswerk zijn onderdeel van dit programma.

Programma 7: Sociaal domein

Portefeuillehouders en producten

Portefeuillehouder

Product

Portefeuillehouder Von Martels

  1. Maatwerkvoorzieningen Natura materieel Wmo
  2. Maatwerkvoorzieningen Natura immaterieel Wmo
  3. Opvang en beschermd wonen Wmo
  4. Eigen bijdragen maatwerkvoorzieningen en opvang Wmo
  5. Algemene voorzieningen Wmo en Jeugd
  6. Eerstelijnsloket Wmo en Jeugd
  7. PGB Wmo en Jeugd
  8. Eigen bijdragen algemene voorzieningen Wmo en Jeugd
  9. Individuele voorzieningen Natura Jeugd
  10. Veiligheid, jeugdreclassering en opvang Jeugd
  11. Ouderbijdragen individuele voorzieningen en opvang Jeugd
  12. Openbare gezondheidszorg
  13. Centra voor jeugd en gezin (jeugdgezondheidszorg)

Portefeuillehouder Van Leeuwen

  1. Sociale werkvoorziening
  2. re-integratie- en participatievoorzieningen Participatiewet
  3. Integratie-uitkering sociaal domein
  4. Stichting Dalfsen Werkt
Programma 7: Sociaal domein

Belangrijke ontwikkelingen

Participatiewet
Door het opheffen van de GR Wezo per 1 januari 2016 komen meer taken bij de gemeente te liggen. Onder andere bij de Stichting Dalfsen Werkt (SDW). Deze stichting is in eerste aanleg opgericht om het formele werkgeverschap van de WSW-werknemers te organiseren. Daarnaast zal de stichting worden gebruikt voor detachering en re-integratie van andere doelgroepen (met name bijstandsgerechtigden). De stichting zal in 2016 verder moeten doorontwikkelen om professioneel het werkgeverschap uit te voeren. De uitvoeringstaken van de SDW worden door de gemeente verricht. Verder zullen wij een bijdrage leveren aan het realiseren van de garantiebanen bij reguliere werkgevers.
Een andere ontwikkeling tenslotte is de invoering van de Wet Taaleis per 1 januari 2016. Op grond van deze wet moet bij elke cliënt worden vastgesteld wat het niveau is van de beheersing van de Nederlandse taal en welke maatregelen eventueel moeten worden genomen om dit niveau te verbeteren om de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

Wmo huishoudelijke hulp
Voor het voeren van een huishouden worden mensen weer zelf verantwoordelijk. Ondersteuning hierbij is een algemene voorziening. Maatwerk wordt alleen geleverd op het moment dat mensen niet meer zelf de regie kunnen voeren of als de algemene voorziening niet toereikend is. Deze wijziging past binnen het beleid dat is geformuleerd voor de drie decentralisaties.
In 2016 wordt het beleid voor de huishoudelijke hulp geëvalueerd en wordt bepaald wat het vervolg van de huishoudelijke hulp in 2017 is. Op 1 januari 2015 is de algemene voorziening voor huishoudelijke hulp ingevoerd met overgangsrecht voor 2 jaar. Ook stopt de landelijke subsidie HHT (Huishoudelijke Hulp Toelage) per 31 december 2016.

Jeugdhulp
Op het gebied van Jeugdhulp werken de 11 gemeenten in de regio IJsselland samen op het gebied van beleidsontwikkeling  en door middel van de GR Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) Jeugdhulp IJsselland voor inkoop en betaling van de jeugdhulp. In 2016 zal een besluit genomen moeten worden over de regionale samenwerking met ingang van 2017 omdat de gemeenschappelijke regeling voor twee jaar is aangegaan.

Een van de afspraken in regionale samenwerking betreft de zogenaamde vereveningssystematiek bij eventuele overschrijding van het regionaal beschikbare budget voor jeugdhulp, of bij een overschrijding bij een of meer van de gemeenten. Dit kan leiden tot een extra beroep op gemeentelijke middelen voor regionaal ingezette jeugdhulp. Bij besluitvorming over de regionale samenwerking vanaf 2017 komt ook het principe van verevening aan de orde.

Welzijnsbeleid
In april 2015 is de startnotitie toekomstgericht welzijnsbeleid vastgesteld. Als vervolg hierop is de planning om het welzijnsbeleid in maart 2016 aan u als gemeenteraad ter vaststelling voor te leggen. Belangrijk aandachtspunt in het nieuwe welzijnsbeleid is de aandacht voor de maatschappelijke resultaten die we willen bereiken met het welzijnswerk.

Programma 7: Sociaal domein

Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

7.1 Wmo begeleiding


Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
In 2016 zorgen wij voor verdere ontwikkeling van het Wmo-beleid op basis van ervaring in het eerste uitvoeringsjaar. Daarbij worden de ervaringen van aanbieders, via de methodiek van de overlegtafel,  nauw betrokken. De herindicaties die in 2015 niet volledig uitgevoerd konden worden en administratief zijn voortgezet, worden in 2016 afgerond zodat eind 2016 alle oude AWBZ klanten zijn geherindiceerd. Verder zijn aandachtspunten privacy, vervoer en samenwerking in woonservicegebieden.

Hoe meten we dat?
Belangrijke indicatoren voor het gebruik van voorzieningen zijn gegevens van  cliëntervaringen. In de Wmo 2015 is bepaald dat de gemeente jaarlijks inzichtelijk moet maken hoe cliënten hun ondersteuning ervaren. Hiervoor worden nog landelijke regels en richtlijnen opgesteld door het ministerie. Zodra deze beschikbaar zijn zullen we de indicatoren definiëren. Op basis hiervan kan bepaald worden welke indicator in de jaarcyclus wordt opgenomen. Na het opstellen kan een nulmeting worden gedaan en prestaties worden bepaald.  De verwachting is dat we dit in 2016 kunnen realiseren.

Indicator

Bron

Nulmeting

2016

2017

2018

2019

Cliëntervaringen met betrekking tot kwaliteit van geleverde ondersteuning.

Cliëntervarings-onderzoek Wmo

in 2016

Wat gaan we er voor doen?

  • Inzet op preventie vergroten zodat minder inzet van professionele zorg nodig is.
  • Evalueren van gebruik begeleiding in 2015 en ontwikkelingen verwerken in beleid.
  • Het beleidskader Wmo en publieke gezondheid “Met elkaar voor elkaar” loopt tot en met 2016. In 2016 wordt daarom geëvalueerd en een nieuw beleidskader opgesteld voor de periode 2017- 2021.

7.2 Participatiewet


Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Het doel van de Participatiewet is om meer mensen, ook mensen met een arbeidsbeperking, aan de slag te krijgen. Dit moet ertoe leiden dat ze zo zelfstandig mogelijk kunnen deelnemen aan de maatschappij en kunnen voorzien in hun eigen levensonderhoud. Activering naar regulier werk heeft hierbij de voorkeur. Als dat niet mogelijk is, door bijvoorbeeld een arbeidsbeperking, zal passende ondersteuning gegeven worden.
Doel is om eind 2016, 20 personen te detacheren via de stichting Dalfsen Werkt (SDW). Verder is het doel om eind 2016 vijf garantiebanen te creëren.

 Hoe meten we dat?

Indicator

Bron

Nulmeting

2016

2017

2018

2019

detachering aantal personen via SDW

administratie SDW

nvt

20

30

35

35

aantal garantiebanen

administratie eenheid MO

nvt

5

10

15

20

Wat gaan we er voor doen?

  • Door het afleggen van bedrijfsbezoeken breiden wij het netwerk van werkgevers uit.
  • Organiseren van activiteiten om de interactie tussen werkgevers en werkzoekenden te bevorderen.
  • Screenen van 80% van het klantenbestand met profiel "werk".

7.3 Vrijwilligers

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Het vrijwilligersbeleid van de gemeente Dalfsen richt zich op de groei van het aantal vrijwilligers in de gemeente Dalfsen. Wij gaan inzetten op jongeren en vrijwillige inzet in samenspraak met het voortgezet onderwijs en maatschappelijke organisaties.
In de gemeente Dalfsen is in 2020 minimaal 50% van de inwoners actief als vrijwilliger.
Op dit moment zet 45% van de inwoners zich vrijwillig in en het doel is om zoveel mogelijk inwoners te betrekken bij het vrijwilligerswerk.

Indicator

Bron

Nulmeting

2016

2017

2018

2019

In de gemeente Dalfsen is in 2020 minimaal 50% van de inwoners actief als vrijwilliger.

Klanttevredenheidsonderzoek WMO en Burgerpanel

2014 onderzoek WMO en Burgerpanel

45%

45%

48%

48%

Wat gaan we er voor doen?

  • Er wordt een vrijwilligersmakelaar ingezet in de gemeente Dalfsen.
  • We gaan scholing aanbieden aan verenigingen en maatschappelijke organisaties ter ondersteuning en voorbereiding op een veranderende toekomst.
  • We organiseren een jaarlijkse beursvloer om het bedrijfsleven te koppelen aan maatschappelijke organisaties.

7.4 Mantelzorg


Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Het mantelzorgbeleid van de gemeente Dalfsen richt zich op het op maat ondersteunen van mantelzorgers. Het doel van het mantelzorgbeleid is overbelasting van mantelzorgers voorkomen. Hierbij is er speciale aandacht voor jonge en werkende mantelzorgers. We willen bereiken dat de mantelzorgcoach aanbod op maat verzorgt voor de mantelzorgers.    

Hoe meten we dat?

Indicator

Bron

Nulmeting

2016

2017

2018

2019

In 2020 hebben we als gemeente meer dan 800 mantelzorgers in beeld.

SVB aanvraag mantelzorg
compliment 2014

666

700

750

775

785

In 2020 heeft 5% van de bedrijven het keurmerk mantelzorgvriendelijke werkgever.

0

1

2

3

4

In de gemeente Dalfsen wordt 60% van de inwoners die zich inzetten als mantelzorger ondersteund waar nodig.

Burgerpanel 2014

24% van het aantal respondenten (991)

24%

40%

50%

55%

In de gemeente Dalfsen is er bij 10% van de mantelzorgers sprake van een vermindering van belemmeringen in hun zorgtaak

-

-

1%

5%

7%

9%

Wat gaan we er voor doen?

  • Er wordt een mantelzorgcoach ingezet in de gemeente Dalfsen.
  • Het mantelzorg compliment wordt in de gemeente Dalfsen in samenspraak met ondernemers ingevuld en verzorgd.

7.5 Jeugdzorg


Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
De Jeugdwet heeft tot gevolg dat wij naast de transitie (overdracht van jeugdzorg taken) ook een transformatieopgave hebben. Wij zorgen ervoor dat de transformatie plaatsvindt in het gehele veld van de jeugdzorg, van voorlichting, signalering tot langdurige en meer omvangrijke hulp. Wij kunnen deze verandering niet alleen realiseren, maar kunnen deze wel aanjagen en stimuleren. Daarbij zullen we ervoor zorgen dat er zichtbare stappen gezet worden in de transformatie van de jeugdzorg. Deze initiatieven moeten met name bijdragen aan versterking van preventie, lichtere vormen van ondersteuning en tijdige hulp op maat. Dit alles gericht op beperking van het gebruik van zwaardere, dure zorg.

Hoe meten we dat?

Indicator

Bron

Nulmeting

2016

2017

2018

2019

Jaarlijks komen minimaal 3 nieuwe initiatieven tot stand die bijdragen aan de transformatie opgave jeugdzorg  

subsidieboek

*

3

3

3

3

* De nulmeting zal in 2016 plaatsvinden.

Wat gaan we er voor doen?

  • Wij maken afspraken met (lokale) partijen die er toe leiden dat vanaf 2016 jaarlijks minimaal 3 nieuwe initiatieven starten die bijdragen aan de transformatie van de jeugdzorg.
  • Financiering van deze initiatieven vindt plaats binnen de lokaal inzetbare middelen voor jeugdhulp.
Programma 7: Sociaal domein

Relevante beleidsplannen en verordeningen

Programma 7: Sociaal domein

Wat mag het kosten?

Exploitatie en reserve mutaties

Bedragen x € 1.000

Sociaal domein Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2014 2015 2016 2017 2018 2019
Lasten -11.064 -19.523 -19.067 -17.902 -17.480 -17.401
Baten 4.582 12.908 12.054 11.210 10.777 10.588
Saldo van lasten en baten -6.482 -6.614 -7.014 -6.692 -6.703 -6.813
Storting in reserves 0 0 0 0 0 0
Onttrekking aan reserves -530 260 150 0 0 0
Resultaat -7.012 -6.355 -6.864 -6.692 -6.703 -6.813

Uitsplitsing per product en reserves

Bedragen x € 1.000

Product Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2014 2015 2016 2017 2018 2019
Sociale werkzoorziening -295 -3.908 -3.480 -3.352 -3.108 -3.127
Maatsch begeleiding en advies -1.398 0 0 0 0 0
Huish verzorging (Wmo) -1.857 0 0 0 0 0
Voorzieningen participatiewet -220 -254 -329 -328 -330 -332
Sociaal Cultureel Werk -535 0 0 0 0 0
Voorzieningen gehandicapten -1.208 0 0 0 0 0
Alg voorz Wmo en Jeugd 0 -1.910 -2.027 -2.010 -2.014 -2.016
Eerstelijnsloket Wmo en Jeugd 0 -1.457 -1.508 -1.484 -1.493 -1.417
PGB Wmo en Jeugd 0 -3.027 -3.041 -3.008 -2.867 -2.832
Veiligheid en opvang jeugd 0 -130 -128 -123 -124 -124
Openbare gezondheidszorg -403 -480 -539 -389 -389 -389
CJG Jeugdgezondheidszorg -350 -376 -377 -378 -378 -378
Jeugdgezondheidszorg maatwerk -187 0 0 0 0 0
Integratie-uitk sociaal domein 0 12.293 11.426 10.584 10.151 9.962
Maatwerk Natura materieel Wmo 0 -1.045 -1.055 -1.055 -1.056 -1.056
Maatw Natura immaterieel Wmo 0 -3.929 -4.246 -3.893 -3.891 -3.894
Eigen bijdrage maatwerk Wmo 0 603 615 614 614 614
Ind voorz Natura Jeugd 0 -2.994 -2.324 -1.868 -1.818 -1.824
Ov soc zekerheidsreg Rijk -30 0 0 0 0 0
Saldo van lasten en baten -6.482 -6.614 -7.014 -6.692 -6.703 -6.813
Mutaties reserves functie 0/9 -530 260 150 0 0 0
Resultaat -7.012 -6.355 -6.864 -6.692 -6.703 -6.813

Grafische weergave van lasten en baten naar product

Programma 7: Sociaal domein

Analyse afwijkingen 2015 t.o.v. 2016

Bedragen x € 1.000

Per product 2015 2016 Verschil
Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
Sociale werkzoorziening -3.908 0 -3.908 -3.480 0 -3.480 428 0 428
Maatsch begeleiding en advies 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Huish verzorging (Wmo) 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Voorzieningen participatiewet -254 0 -254 -329 0 -329 -75 0 -75
Sociaal Cultureel Werk 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Voorzieningen gehandicapten 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Alg voorz Wmo en Jeugd -1.910 0 -1.910 -2.027 0 -2.027 -117 0 -117
Eerstelijnsloket Wmo en Jeugd -1.457 0 -1.457 -1.508 0 -1.508 -51 0 -51
PGB Wmo en Jeugd -3.032 5 -3.027 -3.046 5 -3.041 -14 0 -14
Veiligheid en opvang jeugd -130 0 -130 -128 0 -128 2 0 2
Openbare gezondheidszorg -480 0 -480 -539 0 -539 -60 0 -60
CJG Jeugdgezondheidszorg -376 0 -376 -377 0 -377 -2 0 -2
Jeugdgezondheidszorg maatwerk 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Integratie-uitk sociaal domein 0 12.293 12.293 0 11.426 11.426 0 -866 -866
Maatwerk Natura materieel Wmo -1.052 7 -1.045 -1.062 7 -1.055 -10 0 -10
Maatw Natura immaterieel Wmo -3.929 0 -3.929 -4.246 0 -4.246 -317 0 -317
Eigen bijdrage maatwerk Wmo 0 603 603 0 615 615 0 11 11
Ind voorz Natura Jeugd -2.994 0 -2.994 -2.324 0 -2.324 669 0 669
Saldo van lasten en baten -19.523 12.908 -6.614 -19.067 12.054 -7.014 456 -855 -399
Mutaties reserves functie 0/9 0 260 260 0 150 150 0 -110 -110
Resultaat -19.523 13.168 -6.355 -19.067 12.204 -6.864 456 -964 -509

Verschillen ten opzichte van de begroting 2015 (+=voordeel)
Bedragen x € 1.000

Per product Directe L & B Toerekeningen Kap.Lasten Toerekeningen Uren Saldo voor bestemming Reserve mutaties Saldo na bestemming
Sociale werkzoorziening 583 0 -154 428 0 428
Maatsch begeleiding en advies 0 0 0 0 0 0
Huish verzorging (Wmo) 0 0 0 0 0 0
Voorzieningen participatiewet 15 0 -89 -75 0 -75
Sociaal Cultureel Werk 0 0 0 0 0 0
Voorzieningen gehandicapten 0 0 0 0 0 0
Mutaties reserves functie 0/9 0 0 0 0 -110 -110
Alg voorz Wmo en Jeugd -96 3 -24 -117 0 -117
Eerstelijnsloket Wmo en Jeugd 135 0 -185 -51 0 -51
PGB Wmo en Jeugd -14 0 0 -14 0 -14
Veiligheid en opvang jeugd 2 0 0 2 0 2
Openbare gezondheidszorg -60 0 0 -60 0 -60
CJG Jeugdgezondheidszorg 0 0 -2 -2 0 -2
Jeugdgezondheidszorg maatwerk 0 0 0 0 0 0
Integratie-uitk sociaal domein -866 0 0 -866 0 -866
Maatwerk Natura materieel Wmo -8 0 -2 -10 0 -10
Maatw Natura immaterieel Wmo -240 -9 -68 -317 0 -317
Eigen bijdrage maatwerk Wmo 11 0 0 11 0 11
Ind voorz Natura Jeugd 669 0 0 669 0 669
Totaal programma 131 -6 -524 -399 -110 -509

Financiële afwijkingen

Hieronder volgt een toelichting van  verschillen groter dan € 50.000. Het betreft de verschillen tussen de begroting 2016 en de begroting 2015 (inclusief alle begrotingswijzigingen).

Sociale werkvoorziening

€ 428.000

De vermindering van de lasten € 583.000 heeft direct een relatie met de inkomsten vanuit het rijk die verantwoord worden op het product Integratie-uitkering Sociaal Domein: "We doen het met de middelen die we er voor krijgen". De regeling WSW is beëindigd. Er vindt enkel uitstroom plaats en daarmee een verlaging van de jaarlijkse rijksuitkering.
De extra apparaatskosten voor het product Sociale werkvoorziening bedragen € 154.000 (zie de toelichting onder programma 1, belangrijke ontwikkelingen).

Voorzieningen participatiewet

€ 75.000

Ook de verlaging van € 14.000 heeft een directe relatie met de inkomsten vanuit het rijk. Dit betreft het deel van het oorspronkelijke participatiebudget.
De extra apparaatskosten in 2016 voor het product Voorzieningen participatiewet bedragen € 89.000 (zie de toelichting onder programma 1, belangrijke ontwikkelingen).

Mutaties reserve Programma 7

€ 110.000

In 2015 waren er onttrekkingen geraamd voor de invoering van het sociaal domein (€ 147.000). Deze zijn in 2016 niet geraamd. Daarnaast is er voor het extra open houden van de consultatiebureaus in 2016 een onttrekking uit de reserve van € 150.000 geraamd. Dit betreft € 37.000 meer dan in 2015.

Algemene voorzieningen Wmo en Jeugd

€ 117.000

Ook hier hebben de lasten een directe relatie met de inkomsten vanuit het rijk, zoals hierboven ook is weergegeven. Hier betreft het onder andere de huishoudelijke hulp toelage.  De totale lasten worden in 2016 € 13.000 hoger geraamd. Bij de voorjaarsnota is met ingang van 2016 € 80.000 bijgeraamd voor mantelzorgondersteuning. De extra apparaatskosten die hier zijn doorberekend bedragen € 24.000.

Eerstelijnsloket Wmo en jeugd

€ 51.000

Extra apparaatskosten € 185.000 voor het Wmo loket, Centrum Jeugd en Gezin en het Sociaal kernteam worden doorberekend. De stelposten € 135.000 die in 2015 beschikbaar waren voor de uitvoering, zijn in 2016 afgeraamd.

Openbare gezondheidszorg

€ 60.000

In 2016 is de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland € 60.000 hoger. Dit wordt deels veroorzaakt door meerkosten in verband met het open houden van de consultatiebureaus en € 22.000 wordt verklaard door toename van wettelijke taken (conform voorjaarsnota 2015).

Integratie-uitkering sociaal domein

€ 866.000

Dit is conform de afwijking in de meicirculaire 2015/voorjaarsnota 2015.

Maatwerk Natura immaterieel Wmo

€ 317.000

De verhoging van € 103.000 heeft een directe relatie met de inkomsten vanuit het rijk, zoals hierboven ook is weergegeven. Daarnaast is de huishoudelijke hulp toelage in 2016 € 146.000 hoger is dan 2015. De extra apparaatskosten die hier zijn doorberekend bedragen € 68.000.

Individuele voorzieningen in Natura Jeugd

€ 669.000

De vergoedingen op het sociaal domein zijn € 669.000 lager geraamd. De oorzaak hiervan ligt in de verwerking van de meicirculaire.