Programma 1

    Bestuur

    Het programma omvat alle taken van raad en college op het terrein van het openbaar bestuur en de ondersteuning en dienstverlening hierbij door de gemeentelijke organisatie.
    Tot dit programma behoren ook de algemene dekkingsmiddelen (inkomsten die de gemeente min of meer vrij kan besteden). In de paragraaf Bedrijfsvoering wordt ingegaan op het gevoerde beleid op het gebied van de ondersteunende taken door de organisatie. De paragrafen Lokale heffingen en Financiering hebben ook een sterke relatie met de producten van dit programma en geven inzicht in het gevoerde beleid op deze terreinen.

    Programma 1: Bestuur

    Portefeuillehouders en producten

    Portefeuillehouder

    Product

    Portefeuillehouder Noten

    1. Bestuursorganen
    2. Bestuursondersteuning B&W
    3. Bestuurlijke Samenwerking
    4. Burgerzaken
    5. Vastgoedinformatie
    6. Bestuursondersteuning raad en rekenkamer(functie)

    Portefeuillehouder Van Leeuwen

    1. Baten en lasten secretarieleges burgerzaken
    2. Nutsbedrijven
    3. Geldleningen en uitzettingen korter dan 1 jaar
    4. Overige financiële middelen
    5. Geldleningen en uitzettingen langer/gelijk aan 1 jaar
    6. Uitkering Gemeentefonds
    7. Algemene Baten en Lasten
    8. Uitvoering Wet WOZ
    9. Baten Onroerende-zaakbelasting gebruikers
    10. Baten Onroerende-zaakbelasting eigenaren
    11. Baten baatbelasting
    12. Baten toeristenbelasting
    13. Baten hondenbelasting
    14. Baten precariobelasting
    15. Lasten heffing en invordering gem. belastingen
    16. Saldo van kostenplaatsen
    17. Saldo van de rekening van baten en lasten
    18. Resultaat
    Programma 1: Bestuur

    Belangrijke ontwikkelingen

    Vennootschapsbelasting
    Per 1 januari 2016 vallen gemeenten ook onder de werking van de vennootschapsbelasting. Dit houdt in dat over "winstgevende" onderdelen van de gemeentelijke bedrijfsvoering vennootschapsbelasting moet worden betaald. Uit onderzoek is gebleken dat de werking van de vennootschapsbelasting zich hoofdzakelijk zal afspelen binnen de gemeentelijke grondexploitatie. Voor de korte termijn betekent dit dat wij, naast de BBV administratie, ook een fiscale administratie moeten gaan inrichten. Op dit moment kunnen wij nog geen inschatting geven van eventuele formatieve gevolgen hiervan.

    Uitbreiding personeel Maatschappelijke ondersteuning
    Per 1 januari 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk geworden voor het Sociaal Domein. Gemeenten geven uitvoering aan de daarvoor geldende wetgeving. In 2015 hebben we de daaruit voortvloeiende taken voornamelijk opgepakt door inzet van externe capaciteit. Voor 2016 gaan we de formatie hiervoor uitbreiden, waardoor een stijging zichtbaar is in de apparaatskosten in de programma’s 6 en 7. De extra lasten worden binnen de begroting opgevangen conform het uitgangspunt, we doen het met de middelen die we ervoor hebben.

    Programma 1: Bestuur

    Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

    1.1 Bovengemiddelde dienstverlening

    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
    Ons doel is: 'een goede advisering aan bestuur en politiek, een daadkrachtige uitvoering en een bovengemiddelde dienstverlening  richting burgers, bedrijven en instellingen'. De dienstverlening wordt afgezet tegen de scores  van gemeenten van vergelijkbare omvang op 'Waarstaatjegemeente.nl'. De gemeente Dalfsen heeft als doel om hoger te blijven scoren dan het gemiddelde van andere gemeenten van ongeveer dezelfde omvang.

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    Uitkomsten Burgeronderzoek *

    waarstaatje
    gemeente.nl

    7,0

    > gem. score ge-meenten zelfde omvang

    Wij willen één keer in de drie jaar een Burgeronderzoek, ook wel klanttevredenheidsonderzoek, uitvoeren. In 2015 is dit burgeronderzoek uitgevoerd. Hierbij is uitgegaan van 4 maatschappelijke thema’s in plaats van de in 2009 gebruikte burgerrollen. De thema's zijn: Woon- en leefklimaat, Relatie burger-gemeente, Gemeentelijke dienstverlening en Zorg en welzijn. Deze nieuwe indelingswijze sluit beter aan bij de ontwikkelingen waar gemeenten mee te maken hebben, maar kunnen daardoor niet meer één op één met de scores van 2009 vergeleken worden. Wel kunnen de scores van de gemeente Dalfsen vergeleken worden met de scores van gemeenten van vergelijkbare omvang.

    * Uitkomsten Burgeronderzoek 2015 per thema:

    Maatschappelijk thema (waarstaatjegemeente.nl)

    Score gemeente Dalfsen 2015

    Gemiddelde score van gemeenten met dezelfde omvang 2015

    Woon- en leefklimaat

    7,1

    6,6

    Relatie burger-gemeente

    6,6

    6,0

    Gemeentelijke dienstverlening

    7,1

    6,6

    Zorg en welzijn

    7,0

    6,4

    Totale waardering gemeente

    7,0

    6,6

    Wat gaan we er voor doen?

    • Naar aanleiding van het Burgeronderzoek 2015 is eind 2015 een actieplan opgesteld. In 2016 wordt uitvoering gegeven aan dit actieplan.

    1.2 Een gezond financieel beleid blijven voeren, met een digitaal instrumentarium

    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
    Wij voeren een verstandig en gezond financieel beleid met een sluitende meerjarenbegroting. Hiervoor verwijzen wij u naar de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing waar de financiële kengetallen zijn opgenomen.
    Om uw raad in staat te stellen om waar nodig bij te sturen, gaan wij u voorzien van nog meer actuele informatie. Hiermee wordt u in staat gesteld om uw kaderstellende en controlerende taak goed uit te voeren. Wij gaan de producten van het planning en control instrumentarium meer toegankelijk te maken voor uw raad en voor onze burgers.

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    Aantal digitale P&C producten

    Eenheid Control en Resultaat

    1

    2

    3

    3

    3

    Wat gaan we er voor doen?

    • Naast de jaarrekening die reeds in 2015 digitaal beschikbaar is gesteld, willen we ook de begroting 2016 digitaal publiceren via een website.
    • We gaan onderzoeken welke planning en control producten aanvullend digitaal beschikbaar gesteld kunnen worden.

    1.3 Burgerparticipatie/burgerinitiatieven


    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
    Wij willen werk maken van burgerparticipatie en het burgerinitiatief. De vorm kan per onderwerp verschillen – denk bijvoorbeeld aan inspraak, consultatie of afstemming – maar we vinden het belangrijk dat burgers en instellingen worden betrokken bij beleidsvoorbereiding, uitvoering en evaluatie. Wij maken hierbij onder andere gebruik van de goed georganiseerde verbanden die we al hebben per kern of buurt en geven ook ruimte aan individuele burgers. We willen hierbij in ieder geval aandacht besteden aan participatie van jongeren als specifieke doelgroep. Altijd staat het algemeen belang van onze gemeente voorop.

    Hoe meten we dat?
    Het in het eerste kwartaal 2016 op te leveren adviesrapport over het vergroten van de betrokkenheid van inwoners wordt gebaseerd op een enquête. Deze enquête zal als 0-meting dienen om de mate van betrokkenheid van inwoners te meten. Deze enquête zal in de jaren daarna opnieuw gebruikt worden.

    Wat gaan we er voor doen?

    • In het eerste kwartaal van 2016 vindt er een interactieve sessie plaats met de gemeenteraad over overheidsparticipatie.
    • In het eerste kwartaal van 2016 wordt een adviesrapport opgeleverd, waarin aanbevelingen worden gedaan hoe de gemeente Dalfsen de betrokkenheid van inwoners kan vergroten met behulp van het effectief organiseren van de communicatie.
    • In het tweede kwartaal van 2016 komen we met concrete voorstellen hoe we het bestaande beleid op het gebied van burgerparticipatie/burgerinitiatieven verder gaan aanvullen en verbeteren.
    Programma 1: Bestuur

    Relevante beleidsplannen en verordeningen

    Programma 1: Bestuur

    Wat mag het kosten?

    Exploitatie en reserve mutaties

    Bedragen x € 1.000

    Bestuur Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
    2014 2015 2016 2017 2018 2019
    Lasten -7.200 -6.582 -6.341 -6.346 -6.359 -5.792
    Baten 30.338 27.471 28.922 28.571 28.455 28.653
    Saldo van lasten en baten 23.138 20.889 22.581 22.226 22.096 22.860
    Storting in reserves -2.488 -1.725 -1.452 -1.285 -1.235 -1.204
    Onttrekking aan reserves 2.218 2.124 1.906 1.885 1.828 1.276
    Resultaat 22.868 21.288 23.035 22.825 22.689 22.932

    Uitsplitsing per product en reserves

    Bedragen x € 1.000

    Product Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
    2014 2015 2016 2017 2018 2019
    Bestuursorganen -1.207 -1.141 -1.123 -1.132 -1.157 -1.152
    Best onderst college B&W -1.969 -1.756 -1.578 -1.604 -1.596 -1.572
    Burgerzaken -998 -1.016 -1.028 -1.022 -1.046 -1.040
    Secretarie leges burgerzaken 288 321 326 330 335 340
    Bestuurlijke samenwerking -198 -167 -177 -178 -178 -179
    Best onderst raad/rekenkamer -180 -222 -218 -222 -224 -225
    Nutsbedrijven 466 396 381 364 357 351
    Geldleningen < 1 jaar 9 10 10 10 10 10
    Overige financiele middelen 39 16 16 16 16 16
    Geldleningen/uitzetting > 1 jr 2.751 1.936 1.820 1.625 1.549 1.515
    Uitkeringen gemeentefonds 21.465 18.920 20.219 19.944 19.926 20.128
    Algemene baten en lasten 0 -83 -84 -84 -84 -84
    Saldo van kostenplaatsen -1.831 -948 -810 -747 -836 -338
    Uitvoering Wet WOZ -344 -378 -345 -345 -344 -329
    Baten OZB-gebruikers 673 714 728 742 756 764
    Baten OZB-eigenaren 3.906 4.025 4.145 4.227 4.310 4.353
    Baten baatbelasting 0 0 0 0 0 0
    Baten toeristenbelasting 148 153 143 143 143 143
    Baten hondenbelasting 141 143 142 143 145 146
    Baten precariobelasting 29 21 21 21 22 22
    Heffing-invordering gem belast -50 -54 -9 -9 -9 -9
    Saldo van lasten en baten 23.138 20.889 22.581 22.226 22.096 22.860
    Mutaties reserves functie 0/9 -269 399 455 600 593 72
    Resultaat 22.868 21.288 23.035 22.825 22.689 22.932

    Grafische weergave van lasten en baten naar product

    Programma 1: Bestuur

    Analyse afwijkingen 2015 t.o.v. 2016

    Bedragen x € 1.000

    Per product 2015 2016 Verschil
    Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
    Bestuursorganen -1.188 47 -1.141 -1.171 47 -1.123 18 0 18
    Best onderst college B&W -1.768 12 -1.756 -1.590 12 -1.578 178 0 178
    Burgerzaken -1.031 15 -1.016 -1.043 15 -1.028 -12 0 -12
    Secretarie leges burgerzaken -131 452 321 -131 457 326 0 5 5
    Bestuurlijke samenwerking -167 0 -167 -177 0 -177 -10 0 -10
    Best onderst raad/rekenkamer -235 13 -222 -218 0 -218 17 -13 5
    Nutsbedrijven -19 415 396 -27 408 381 -8 -7 -14
    Geldleningen < 1 jaar 0 10 10 0 10 10 0 0 0
    Overige financiele middelen -3 20 16 -3 20 16 0 0 0
    Geldleningen/uitzetting > 1 jr 0 1.936 1.936 0 1.820 1.820 0 -116 -116
    Uitkeringen gemeentefonds 0 18.920 18.920 0 20.219 20.219 0 1.299 1.299
    Algemene baten en lasten -83 0 -83 -84 0 -84 0 0 0
    Saldo van kostenplaatsen -1.524 576 -948 -1.544 734 -810 -20 158 138
    Uitvoering Wet WOZ -378 0 -378 -345 0 -345 33 0 33
    Baten OZB-gebruikers 0 714 714 0 728 728 0 14 14
    Baten OZB-eigenaren 0 4.025 4.025 0 4.145 4.145 0 120 120
    Baten baatbelasting 0 0 0 0 0 0 0 0 0
    Baten toeristenbelasting 0 153 153 0 143 143 0 -10 -10
    Baten hondenbelasting 0 143 143 0 142 142 0 -1 -1
    Baten precariobelasting 0 21 21 0 21 21 0 0 0
    Heffing-invordering gem belast -54 0 -54 -9 0 -9 46 0 46
    Saldo van lasten en baten -6.582 27.471 20.889 -6.341 28.922 22.581 241 1.450 1.692
    Mutaties reserves functie 0/9 -1.725 2.124 399 -1.452 1.906 455 274 -218 55
    Resultaat -8.308 29.596 21.288 -7.793 30.828 23.035 515 1.232 1.747

    Verschillen ten opzichte van de begroting 2015 (+=voordeel)
    Bedragen x € 1.000

    Per product Directe L & B Toerekeningen Kap.Lasten Toerekeningen Uren Saldo voor bestemming Reserve mutaties Saldo na bestemming
    Bestuursorganen 36 0 -18 18 0 18
    Best onderst college B&W 249 1 -72 178 0 178
    Burgerzaken 24 0 -36 -12 0 -12
    Secretarie leges burgerzaken 5 0 0 5 0 5
    Bestuurlijke samenwerking -5 0 -5 -10 0 -10
    Best onderst raad/rekenkamer 7 0 -2 5 0 5
    Nutsbedrijven -7 -8 0 -14 0 -14
    Geldleningen < 1 jaar 0 0 0 0 0 0
    Overige financiele middelen 0 0 0 0 0 0
    Geldleningen/uitzetting > 1 jr -116 0 0 -116 0 -116
    Uitkeringen gemeentefonds 1.299 0 0 1.299 0 1.299
    Algemene baten en lasten 0 0 0 0 0 0
    Saldo van kostenplaatsen -255 164 314 223 -85 138
    Mutaties reserves functie 0/9 0 0 0 0 55 55
    Uitvoering Wet WOZ -229 1 261 33 0 33
    Baten OZB-gebruikers 14 0 0 14 0 14
    Baten OZB-eigenaren 120 0 0 120 0 120
    Baten baatbelasting 0 0 0 0 0 0
    Baten toeristenbelasting -10 0 0 -10 0 -10
    Baten hondenbelasting -1 0 0 -1 0 -1
    Baten precariobelasting 0 0 0 0 0 0
    Heffing-invordering gem belast -6 0 52 46 0 46
    Totaal programma 1.125 158 494 1.777 -30 1.747

    Financiële afwijkingen

    Hieronder volgt een toelichting van  verschillen groter dan € 50.000. Het betreft de verschillen tussen de begroting 2016 en de begroting 2015 (inclusief alle begrotingswijzigingen).

    Bestuursondersteuning College van B&W

    € 178.000

    In 2015 zijn de volgende bedragen incidenteel beschikbaar gesteld:
    1. Planning en control, personeel van derden                             € 30.000
    2. Lean werken                                                                          € 16.000
    3. Klanttevredenheidsonderzoek                                                  € 8.000
    4. Jaarrekening, personeel van derden,                                      € 20.000
    5. Organisatieontwikkeling (IDEAAL,budgetoverheveling 2014)  € 50.000
    6. Salarispost                                                                           € 136.000
    Vanwege de nieuwe accountantsaanbesteding zijn de kosten voor de accountant in 2016 € 10.000 hoger (=nadeel). Via doorbelasting van de afdelingskostenplaatsen (het verdelen van de apparaatskosten) € 72.000 in 2016.

    Geldleningen/uitzetting> 1 jr

    € 116.000

    Door aflossing van een lening wordt de ontvangen rente per jaar lager: verklaring van € 23.000.
    Minder bespaarde rente door de inzet van reserves en voorzieningen, nadeel van € 93.000. Door het afnemen van de reserves neemt de bespaarde rente ook af.

    Uitkeringen gemeentefonds

    € 1.299.000

    Dit is conform de afwijking in de meicirculaire 2015/voorjaarsnota 2015.

    Saldo van kostenplaatsen

    € 138.000

    Diverse bijdragen ten gunste/ten laste van de afdelingskostenplaatsen worden hier verantwoord. Daarnaast worden wijzigingen in de budgetten van de afdelingskostenplaatsen doorbelast via het produkt "Saldo van kostenplaatsen". (Bijvoorbeeld toevoeging aan het budget personeel van derden in verband met ziekte, dit betekent hogere doorbelasting).

    Mutaties reserves Programma 1

    € 55.000

    De toevoeging van het resultaat van 2014 heeft in 2015 plaatsgevonden (€ 137.000) en de onttrekking aan de reserve t.g.v. een rekenkameronderzoek (€ 11.000). Daarnaast is de onttrekking aan de reserve in verband met de kapitaallasten van het gemeentehuis in 2016 lager dan in 2015 omdat de kapitaallasten per jaar lager worden. Totaal nadeel € 221.000.
    Voordeel vanwege de nieuwe nota reserves en voorzieningen € 276.000

    Baten OZB-eigenaren

    € 120.000

    Voor 2016 is rekening gehouden met een trendmatige verhoging van 1% en met areaaluitbreiding door nieuwbouw. Een voordeel van € 120.000.