Programma 3

Beheer openbare ruimte

Het programma omvat de zorg voor de aanleg en het onderhoud van alle voorzieningen die in de openbare ruimte aanwezig zijn, zoals wegen, openbaar groen, speelplaatsen, volkstuinen, openbare verlichting en onderhoud gebouwen.

Programma 3: Beheer openbare ruimte

Portefeuillehouders en producten

Portefeuillehouder

Product

Portefeuillehouder Agricola

  1. Wegen, straten, pleinen en verkeersmaatregelen
  2. Waterkering, afwatering e.d.
  3. Openbaar groen
  4. Kinderspeelplaatsen
  5. Onderhoud gebouwen

Portefeuillehouder Van Leeuwen

  1. Wegen, straten, pleinen en verkeersmaatregelen
  2. Watergangen
  3. Waterkering, afwatering e.d.
Programma 3: Beheer openbare ruimte

Belangrijke ontwikkelingen

N340/N377
Gedeputeerde Staten (GS) hebben nog geen sluitende vorm gevonden voor de bezuinigingsopdracht van Provinciale Staten (PS). De ontwerpen die op basis van de kaders van PS samen met de gemeenten zijn opgesteld, blijken duurder dan verwacht. Uw raad heeft een motie aangenomen waarin de Dalfser prioriteiten staan aangegeven. Wethouder Van Leeuwen heeft deze motie op 10 juli 2015 overhandigd aan gedeputeerde Boerman. In december verwacht de provincie meer duidelijkheid te kunnen geven over het vervolg.

Beheer openbare ruimte
Voor het beheer van de openbare ruimte is per onderdeel de kwaliteit vastgelegd in beleidsnotities. Onderzoek laat zien dat het beheer en onderhoud op dit moment overeenkomt met de afgesproken kwaliteitsnormen (beeldkwaliteit). Uit het onderzoek dat voorafgaand aan het opstellen van de IBOR (Integraal gebruik openbare ruimte) is uitgevoerd, blijkt dat er in de toekomst bij ongewijzigd financieel beleid een heroverweging van gebruik, inrichting en/of onderhoudskwaliteit aan de orde komt.

Programma 3: Beheer openbare ruimte

Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

3.1 Gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid


Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
We willen beschikken over een actueel verkeers- en vervoersbeleid met daaraan gekoppeld een uitvoeringsprogramma. Binnen de kaders van dit beleid streven we naar goede verkeer- en vervoersvoorzieningen.
Wij betrekken maatschappelijke partners en burgers bij het vorm geven en uitvoeren van ons beleid.
Binnen de planvorming N-wegen door de provincie (N340, N348, N377) en Rijk (N35) blijven wij de belangen van onze gemeente inbrengen.

Wat gaan we er voor doen?

  • Het behartigen van de gemeentelijke belangen via ambtelijk- en bestuurlijk overleg (N-wegen).
  • In Lemelerveld passen we onze eigen wegen aan op de nieuwe aansluitingen N348 van de provincie. Dat doen we met BDU-subsidie van de provincie. Voor de verschillende deelprojecten geldt een eigen planning.
  • Definitieve besluitvorming Rechterensedijk (juni 2016).
  • Actualisatie/Vaststelling Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP).
  • Vaststellen Esthetisch programma van eisen (pve) voor het weggedeelte Zwolle-Wijthmen (N35).

3.2 Verkeersveiligheid

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
We streven naar minder ongevallen. Niet alleen concrete ongevallen maar ook gevoel van onveiligheid (subjectieve veiligheid) speelt hierbij een rol. Samen met maatschappelijke partners, plaatselijk belangen, adviseurs en burgers besteden wij hier aandacht aan. De fietser en de eigen buurt zijn hierbij speerpunt.  Onze focus verplaatst zich de komende jaren van weginrichting meer naar gedrag en beleving.

We blijven inzetten op gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid (o.a. via scholen, VVN, politie).

Hoe meten we dat?

Indicator

Bron

Nulmeting

2016

2017

2018

2019

Aantal als onveilig ervaren fietsroutes verminderen
(% veilig)

Bestuurs-programma

-

40%

50%

60%

70%

Optimaliseren van 30km zones, jaarlijks 1 project
(aantal)

Bestuurs-programma

-

1

1

1

1

Minder ongevallen
(% daling)

GVVP en streefaantal 2020 Nota Mobiliteit

Langjarige landelijke cijfers (Viastat)
(2002)

5%

5%

5%

5%

Wat gaan we er voor doen?

  1. Suggesties vanuit de inventarisatie van gevoel van onveiligheid nemen we mee in het te actualiseren (GVVP).
  2. Optimaliseren van 30 km zones (Zwarteweg Hoonhorst); dit doen we bij voorkeur in combinatie met wegonderhoud).
  3. Voor locaties waar structureel slachtofferongevallen gebeuren onderzoeken we welke maatregelen genomen kunnen worden (weginrichting/gedragsbeïnvloeding).

3.3 Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR)


Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
We streven naar een integraal beheer van de openbare ruimte. Dit betekent samen met gebruikers van de openbare ruimte als bewoners en bedrijven de openbare ruimte in standhouden en ontwikkelen. Hiervoor legt u de ambitie vast voor gebruik, inrichting en het onderhoud.

Er zijn twee ambitieniveaus gedefinieerd:

  • Basis (Beeldkwaliteit B); waar wij zorgdragen voor een sobere, nette basiskwaliteit (‘heel en veilig”).
  • Hoog (Beeldkwaliteit A; de inrichting is meer bijzonder en opvallend en heeft daarvoor een passend (iets) hoger onderhoudsniveau.

Hoe meten we dat?
We monitoren de onderhoudskwaliteit van de bovengrondse openbare ruimte op diverse manieren, onder andere door weginspecties en een wijkschouw. Op basis van deze gegevens worden de benodigde onderhoudsmaatregelen bepaald.

In september 2014 is een monitoring uitgevoerd, die een algemeen beeld schetst van de onderhoudskwaliteit. Het gaat om een momentopname, de beleving kan in zowel positieve als negatieve zin enigszins afwijken van deze resultaten. Er zijn in totaal 70 willekeurig gekozen meetlocaties verdeeld over de gebieden: wonen, bedrijven, wegen/hoofdontsluiting, verstedelijking(centrum), buitengebied, recreatiegebieden en maatschappelijke gebieden. Binnen deze meetlocaties zijn alle onderdelen beoordeeld op beeldkwaliteit  A+, A, B, C of D niveau.

Figuur: Resultaten schouw beeldkwaliteit (totaal)

Volgens bovenstaand overzicht voldoet het totale resultaat ruimschoots aan ambitieniveau B (maar net niet aan een volledig A niveau). Om daadwerkelijk de uitschieters in het beheer in beeld te krijgen is een verdere detaillering noodzakelijk.

Indicator

Bron

Nulmeting

2016

2017

2018

2019

Beeldkwaliteit voldoet

Beleid / beheer-plannen

100%

100%

100%

100%

100%

Wat gaan we er voor doen?

  • Uitvoeren maatregelen die nodig zijn om de openbare ruimte op het gewenste niveau te brengen en houden.
Programma 3: Beheer openbare ruimte

Relevante beleidsplannen en verordeningen

Richtinggevende documenten van de gemeente Dalfsen bij dit programma zijn:

  1. Speelruimteplan 2014-2023                     
  2. Beleidsplan openbare verlichting voor periode 2013-2017 (2013)
  3. Beleidsplan onderhoud gemeentelijke gebouwen periode 2013-2017 (2012)
  4. Beleidsplan recreatie en toerisme voor periode 2011-2020 (2011)
  5. Wegenbeheernota voor periode 2009-2013 (2009)
  6. Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan voor periode 2006-2015
  7. Uitvoeringsnota GVVP 2012-2015
  8. Nota openbaar vervoer (2010)
  9. Groenstructuurplan 2013-2017 (2013)
  10. Gladheidsbestrijdingsplan (2015)
  11. Meerjaren onderhoudsplan verkeersbruggen en duikers voor periode 2012-2015 (2012)
  12. Gedragcode Flora- en Faunawet voor periode 2011-2015 (2011)
  13. Beheersing eikenprocessierups, plan van aanpak (2010)
  14. Hondenbeleid in de kernen (2015)
  15. Kapvergunningenbeleid (onderdeel van de APV)
Programma 3: Beheer openbare ruimte

Wat mag het kosten?

Exploitatie en reserve mutaties

Bedragen x € 1.000

Beheer openbare ruimte Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2014 2015 2016 2017 2018 2019
Lasten -5.736 -5.357 -5.623 -5.349 -5.348 -5.423
Baten 241 92 93 94 94 94
Saldo van lasten en baten -5.495 -5.265 -5.530 -5.256 -5.254 -5.328
Storting in reserves -53 0 0 0 0 0
Onttrekking aan reserves 827 646 539 387 360 396
Resultaat -4.721 -4.620 -4.991 -4.869 -4.894 -4.932

Uitsplitsing per product en reserves

Bedragen x € 1.000

Product Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2014 2015 2016 2017 2018 2019
Wegen-straten-verkeermaatregel -3.157 -3.100 -3.335 -3.047 -3.053 -3.110
Verkeersmaatregelen te land -190 0 0 0 0 0
Waterkering/afwatering ed. -150 -113 -119 -119 -120 -120
Openbaar groen/openluchtrecr. -1.806 -1.860 -1.851 -1.864 -1.855 -1.871
Ov recreatieve voorzieningen -192 -193 -225 -226 -226 -227
Saldo van lasten en baten -5.495 -5.265 -5.530 -5.256 -5.254 -5.328
Mutaties reserves functie 0/9 774 646 539 387 360 396
Resultaat -4.721 -4.620 -4.991 -4.869 -4.894 -4.932

Grafische weergave van lasten en baten naar product

Programma 3: Beheer openbare ruimte

Analyse afwijkingen 2015 t.o.v. 2016

Bedragen x € 1.000

Per product 2015 2016 Verschil
Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
Wegen-straten-verkeermaatregel -3.172 72 -3.100 -3.408 73 -3.335 -236 1 -235
Verkeersmaatregelen te land 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Waterkering/afwatering ed. -113 0 -113 -119 0 -119 -6 0 -6
Openbaar groen/openluchtrecr. -1.880 20 -1.860 -1.871 20 -1.851 9 0 9
Ov recreatieve voorzieningen -193 0 -193 -225 0 -225 -32 0 -32
Saldo van lasten en baten -5.357 92 -5.265 -5.623 93 -5.530 -266 1 -264
Mutaties reserves functie 0/9 0 646 646 0 539 539 0 -107 -107
Resultaat -5.357 738 -4.620 -5.623 632 -4.991 -266 -105 -371

Verschillen ten opzichte van de begroting 2015 (+=voordeel)
Bedragen x € 1.000

Per product Directe L & B Toerekeningen Kap.Lasten Toerekeningen Uren Saldo voor bestemming Reserve mutaties Saldo na bestemming
Wegen-straten-verkeermaatregel -189 40 -86 -235 0 -235
Verkeersmaatregelen te land 0 0 0 0 0 0
Waterkering/afwatering ed. 0 0 -6 -6 0 -6
Openbaar groen/openluchtrecr. 69 7 -68 9 0 9
Ov recreatieve voorzieningen 0 0 -32 -32 0 -32
Mutaties reserves functie 0/9 0 0 0 0 -107 -107
Totaal programma -120 47 -193 -265 -106 -371

Financiële afwijkingen

Hieronder volgt een toelichting van  verschillen groter dan € 50.000. Het betreft de verschillen tussen de begroting 2016 en de begroting 2015 (inclusief alle begrotingswijzigingen).

Wegen- straten- verkeersmaatregelen

€ 235.000

In 2015 was het volgende bedrag incidenteel beschikbaar:
Planvorming N-wegen € 60.000
In 2016 is het volgende incidenteel beschikbaar:
IBOR € 150.000
Dorpsplein Oudleusen (tweede deel) € 125.000
Aanlichten Witte Villa € 27.500.
Budget onderhoud wegen binnen de kom verlaagd met € 8.000.

Mutaties reserves Programma 3

€ 107.000

In 2015 waren de volgende bedragen incidenteel beschikbaar:
Resultaatbestemming van                     € 214.000
Dorpsplein Oudleusen (eerste deel)        € 25.000
Actualisatie flora/fauna                           € 10.000
Planontw. Oostelijke Vechtkade             € 10.000
In 2016 is het volgende incidenteel beschikbaar:
Dorpsplein Oudleusen (tweede deel)    € 125.000
Aanlichten Witte Villa                             € 27.500.