Programma 6

    Inkomensondersteuning

    Het programma omvat bijstandsverlening, minimabeleid, schuldhulpverlening en vreemdelingen/inburgering nieuwkomers.  Allen gericht op inkomensondersteuning.

    Programma 6: Inkomensondersteuning

    Portefeuillehouders en producten

    Portefeuillehouder

    Product

    Portefeuillehouder Von Martels

    1. Bijstandsverlening en inkomensvoorzieningen- en subsidie
    2. Overige sociale zekerheidsregelingen vanuit het Rijk
    3. Gemeentelijke armoede- en schuldenbeleid
    4. Vreemdelingen

    Portefeuillehouder Van Leeuwen

    1. Kwijtschelding gemeentelijke belastingen
    Programma 6: Inkomensondersteuning

    Belangrijke ontwikkelingen

    Schuldhulpverlening
    In 2012 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (WGS) ingevoerd. Gemeenten zijn in dit kader verplicht een plan te maken dat één keer per vier jaar moet worden geactualiseerd. Deze actualisatie zal eind 2015 plaatsvinden. In 2016 komt ook een landelijke evaluatie van de WGS.

    Huisvesting vergunninghouders
    Het aantal asielzoekers in Nederland is de laatste twee jaar enorm gestegen. Als mensen een verblijfsvergunning krijgen dienen ze vervolgens huisvesting te krijgen. Gemeenten moeten hiervoor zorgdragen. Geschat wordt dat in 2016 minimaal 60 vergunninghouders moeten worden gehuisvest. Naast huisvesting moeten diverse andere zaken geregeld worden, zoals de inkomensvoorziening, bijzondere bijstand voor de inrichting van de woning, plaatsing van de kinderen op scholen en taalcursussen. Ook re-integratieactiviteiten richting de arbeidsmarkt maken onderdeel uit van het integratietraject.
    Huisvesting van vergunninghouders organiseren wij primair uit de woningvoorraad van de woningbouw verenigingen. Door de grote toestroom zijn wij genoodzaakt ook naar andere huisvestingsmogelijkheden te kijken. Daarnaast willen we draagvlak houden binnen de gemeente voor het huisvesten van vergunninghouders.

    Vluchtelingen
    Bij het opmaken van deze begroting zijn er veel ontwikkelingen rond vluchtelingen uit Syrië. Wat dit voor Dalfsen gaat betekenen is nog niet duidelijk. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet.

    Programma 6: Inkomensondersteuning

    Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

    6.1 Schuldhulpverlening


    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
    Ondersteuning bieden aan mensen die in een problematische schuldsituatie (dreigen te) verkeren.
    Het doel is om mensen met (dreigende) problematische schulden zo snel en effectief  mogelijk te helpen. De hulpverlening is ondergebracht bij drie organisaties die elk een deel van de dienstverlening verzorgen, te weten: Stap 1, Humanitas en de Kredietbank Drenthe.

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    Aantal cliënten schuldhulpverlening

    registratie diverse organisaties

    60*

    65

    65

    65

    65

    * De nulmeting in 2015 is op basis van de gegevens van de betrokken organisaties.

    Wat gaan we er voor doen?

    • Door Humanitas wordt binnen twee weken na de eerste intake een koppeling gemaakt tussen de cliënt en een vrijwilliger.
    • Doelstelling is dat na begeleiding van één jaar de financiële situatie weer stabiel is.
    • Doelstelling is dat bij Vechthorst geen huurders zijn met een huurschuld van meer dan twee maanden.

    6.2 Huisvesting vergunninghouders

    Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
    Ondersteuning bieden aan mensen die als vergunninghouder in de gemeente Dalfsen zijn gevestigd. Het aantal personen wordt door de landelijke overheid opgelegd aan de gemeente. De verwachting is dat het aantal te huisvesten vergunninghouders in 2016 en 2017 onverminderd hoog zal zijn.

    Hoe meten we dat?

    Indicator

    Bron

    Nulmeting

    2016

    2017

    2018

    2019

    Aantal te huisvesten vergunninghouders

    administratie gemeente

    56

    60*

    60

    60

    60

    * Dit zijn de gegevens van voor de vluchtelingenproblematiek, op dit moment is er voor de toekomst nog geen uitspraak over te doen.

    Wat gaan we er voor doen?

    • Met Vechthorst en De Veste zijn afspraken gemaakt over het aanbieden van woningen:
      • Vechthorst biedt in 2016 15 woningen aan voor de huisvesting van vergunninghouders.
      • De Veste biedt in 2016 drie woningen aan voor de huisvesting van vergunninghouders.
      • In 2016 worden 60 personen gehuisvest.
    • In 2016 wordt aan 20 vergunninghouders een re-integratietraject aangeboden.
    Programma 6: Inkomensondersteuning

    Relevante beleidsplannen en verordeningen

    Richtinggevende documenten van de gemeente Dalfsen bij dit programma zijn:

    Programma 6: Inkomensondersteuning

    Wat mag het kosten?

    Exploitatie en reserve mutaties

    Bedragen x € 1.000

    Inkomensondersteuning Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
    2014 2015 2016 2017 2018 2019
    Lasten -3.602 -4.083 -4.178 -4.184 -4.189 -4.195
    Baten 2.492 2.972 2.982 2.977 2.977 2.977
    Saldo van lasten en baten -1.110 -1.111 -1.196 -1.207 -1.212 -1.219
    Storting in reserves -50 0 0 0 0 0
    Onttrekking aan reserves 6.743 10 0 0 0 0
    Resultaat 5.583 -1.101 -1.196 -1.207 -1.212 -1.219

    Uitsplitsing per product en reserves

    Bedragen x € 1.000

    Product Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
    2014 2015 2016 2017 2018 2019
    Bijstand-inkomensvz-subsidies -627 -642 -723 -728 -733 -738
    Gem armoede schuldenbeleid -483 -469 -473 -479 -480 -481
    Saldo van lasten en baten -1.110 -1.111 -1.196 -1.207 -1.212 -1.219
    Mutaties reserves functie 0/9 6.693 10 0 0 0 0
    Resultaat 5.583 -1.101 -1.196 -1.207 -1.212 -1.219

    Grafische weergave van lasten en baten naar product

    Programma 6: Inkomensondersteuning

    Analyse afwijkingen 2015 t.o.v. 2016

    Bedragen x € 1.000

    Per product 2015 2016 Verschil
    Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
    Bijstand-inkomensvz-subsidies -3.322 2.680 -642 -3.403 2.680 -723 -81 0 -81
    Gem armoede schuldenbeleid -761 292 -469 -775 301 -473 -14 10 -4
    Saldo van lasten en baten -4.083 2.972 -1.111 -4.178 2.982 -1.196 -95 10 -85
    Mutaties reserves functie 0/9 0 10 10 0 0 0 0 -10 -10
    Resultaat -4.083 2.982 -1.101 -4.178 2.982 -1.196 -95 0 -95

    Verschillen ten opzichte van de begroting 2015 (+=voordeel)
    Bedragen x € 1.000

    Per product Directe L & B Toerekeningen Kap.Lasten Toerekeningen Uren Saldo voor bestemming Reserve mutaties Saldo na bestemming
    Mutaties reserves functie 0/9 0 0 0 0 -10 -10
    Bijstand-inkomensvz-subsidies 0 0 -81 -81 0 -81
    Gem armoede schuldenbeleid -7 9 -6 -4 0 -4
    Totaal programma -7 9 -87 -85 -10 -95

    Financiële afwijkingen

    Hieronder volgt een toelichting van  verschillen groter dan € 50.000. Het betreft de verschillen tussen de begroting 2016 en de begroting 2015 (inclusief alle begrotingswijzigingen).

    Bijstand-inkomensvz-subsidies

    € 81.000

    Vanwege uitbreiding van personeel/taken meer toerekening apparaatskosten (zie de toelichting onder programma 1, belangrijke ontwikkelingen).